کد خبر: 10244تاریخ انتشار : ۱۴:۳۶:۴۶ - دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸

گزارش ویژه / جای خالی احترام به طبیعت در گردشگری ساحلی

مازنی خبر : در شماره جدید ماهنامه تکرار ، گزارشی از اجرای طرح سالم سازی دریا در استان های شمالی کشور منتشر شد. (لینک دریافت فایل PDF / اینجا کلیک کنید) این گزارش را می توانید در زیر بخوانید:   جای خالی احترام به طبیعت در گردشگری ساحلی طرح دریا طرحی برای نو شدن ماهنامه […]

گزارش ویژه / جای خالی احترام به طبیعت در گردشگری ساحلی

مازنی خبر : در شماره جدید ماهنامه تکرار ، گزارشی از اجرای طرح سالم سازی دریا در استان های شمالی کشور منتشر شد. (لینک دریافت فایل PDF / اینجا کلیک کنید) این گزارش را می توانید در زیر بخوانید:

 

جای خالی احترام به طبیعت در گردشگری ساحلی

طرح دریا طرحی برای نو شدن

ماهنامه تکرار / مهتاب مظفری سوادکوهی: در شمال و جنوب کشور ما سواحلی به چشم می خورد که علاوه بر کارکرد گردشگری ، از زیستگاه‌های طبیعی آبزیان و سایر گونه های جانوری برخوردار است که در قالب سازمانهای شیلاتی ، نقش مهمی در معیشت و درآمد مردم منطقه ایفا می کند.
از این سواحل که طولشان بالغ بر ۵ هزار و ۸۰۰ كیلومتر است ، ۸۹۰ كیلومتر در استانهای شمالی واقع شده که سواحل استان های گیلان، مازندران و گلستان را دربرمی گیرد.
نوار ساحلی شمال کشور همواره به عنوان یکی از مناطق مهم استراتژیکی در حوزه گردشگری و تفرجگاههای طبیعی مطرح بوده که سالها در انتظار جذب اعتبارات دولتی برای ساماندهی و رونق بخشی به این بخش به سر می برد.
تصرف بخش زیادی از این سواحل توسط بخش خصوصی و دولتی ، احداث سکونت گاه‌های نوظهور و بعضاً فاقد مجوز ، آلودگی های زیست محیطی و فراهم نبودن زیرساختهای گردشگری ، دسترسی مردم به این مناطق را دشوار کرده است.
تهیه “طرح جامع گردشگری” شاید اولین حلقه مفقوده در این مسیر باشد که اجرای طرحهای دیگر از جمله “طرح سالم سازی دریا” را با چالش جدی روبرو کرده است. اگرچه از تصویب و اجرای این طرح در استانهای شمالی بیش از دو دهه می گذرد اما به نظر می رسد آنگونه که باید رضایت مسافران و گردشگران را جلب نکرده است.

Image result for ‫شنا در دریا مازندران‬‎

طرح سالم سازی سواحل که به نام “طرح دریا” شناخته می شود از سال ۱۳۷۵ در استانهای شمالی کشور کلید خورد و در سالهای بعدی به صورت گسترده تری به اجرا درآمد.
این طرح که همه ساله از اول خرداد ماه تا پایان شهریور اجرا می شود ، با هدف ایجاد رفاه حال مسافران و گردشگران به اجرا درمی آید که در واقعیت در محدوده چند ده متری فاقد هر گونه جذابیت و قابلیت ویژه‌ محصور شده و به جز کاهش آمار غرق شدگان و دستاورد چندانی به دنبال نداشته است.
قدر مسلم اجرای طرح دریا تنها در نصب پارچه ، حصارهای پلاستیکی و چند سطل زباله خلاصه نمی شود. این طرح نیازمند ایجاد زیرساختهایی چون فضاهای فرهنگی و امکانات تفریحی مناسب ، استقرار انواع جت اسکی و کشتی های تفریحی ، گشت های هوایی و دریایی ، حضور به موقع ناجیان غریق ، آموزش غواصی ، آمبولانس ، ایجاد مراکز خرید و نمایشگاه های متنوع صنایع دستی ، احداث سرویس های بهداشتی متعدد و مناسب و … است که به دلیل محدودیت اعتبارات دولتی همواره با چالش روبرو بوده است.
به این موارد رعایت نکردن حریم ۶۰ متری دریا برای ساخت و سازها ، بی نظمی مسافران ، ریختن زباله در سواحل ، همه گیر شدن مصرف قلیان و ….. را نیز باید افزود که علاوه بر نازیبایی سواحل ، آلودگی های زیست محیطی فراوانی به بار آورده است.
نکته دیگر اینکه سواحل استانهای شمالی کشور از ظرفیت و تحمل محدودی برخوردار است که پذیرای این خیل عظیم گردشگران نیست.
سالانه میلیونها مسافر وارد این استانها می شوند پس باید برای تغییر ذائقه مسافران تدابیر جدی تری اندیشید.
از طرفی دیگر كمبود و گرانی زمين ، سنگین بودن هزينه های تجهيز و راه اندازی طرحهای گردشگری و زمانبر بودن بازگشت سرمایه ، موجب بالا رفتن ريسك سرمايه گذاری در سواحل شده و تجارب تلخ برخی از سرمايه گذاران مانع از حضور و تمایل آنها به سرمایه گذاری در این مناطق می شود.
در این میان حمايت نهادهای دولتی ، تعامل بين بخشی ميان دستگاهها در گردونه استعلامات اداری می تواند صنعت گردشگری را در استانهای شمالی به محور توسعه و پیشرفت تبدیل کند.
احداث اسكله های دريايی تفريحی و توريستی ، روشن شدن متولی اجرای طرحهای سالم سازی دریا، تامین اعتبارات لازم برای هزینه های اجرایی ، تخصیص بخشی از اعتبارات عمرانی به این طرحها ، پرداخت تسهیلات مناسب کم بهره به متقاضیان بخش خصوصی، برنامه ریزی و نظارت کارگروه های تخصصی گردشگری ، علاوه بر کارآمدی طرحهای سالم سازی دریا ، موجب رونق و توسعه صنعت توریسم در منطقه شده وفرصتهای شغلی جدید را نیز فراهم می آورد.

طرح سالم سازی دریا یک طرح موقت بدون ردیف اعتباری

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران به عنوان متولی اجرای طرح دریا در این استان به تکرار گفت: طرح سالم سازی دریا با هدف ایجاد شرایط مناسب برای استفاده بهتر مسافران و گردشگران از دریا ، پرکردن اوقات فراغت شهروندان و افزایش ضریب سلامت مردم ، کاهش آلودگی های زیست محیطی و جلوگیری از غرق شدن مسافران و گردشگران ، به مدت چهار ماه در ۳۳۰ کیلومتر از خطوط ساحلی استان اجرا می شود.

حسین حسن نژاد در ادامه افزود: مازندران از ۱۵ شهر ساحلی برخوردار است كه در اين ميان شهرستان های محمود آباد با ۳۰ كيلومتر ساحل آزاد و بيش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح و بابلسر با ۲۷ كيلومتر نوار ساحلی و ۱۳ كيلومتر نوار ساحلی قابل شنا با ۱۵ طرح ، از شاخص ترين شهرهای استان در اجرای طرح سالم سازی دریا هستند.
وی با بیان اینکه طرح سالم سازی دریا یک طرح موقت است و از ردیف اعتباری دولتی برخوردار نیست اظهار داشت: این طرح با همکاری نهادهای متعددی از قبیل استانداری ، نیروی انتظامی ، سازمان گردشگری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هلال احمر ، نجات غریق و شهرداریها اجرا می شود که به دلیل محدودیت منابع اعتباری ، نیازمند ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری است.
این مسوول همچنین یادآور شد: اگرچه شهرداری‌ها متولی اصلی اجرای طرح دریا به شمار می روند اما به دلیل حجم بالای مسافران و گردشگران ، محدودیت منابع مالی و اعتباری و نداشتن امکانات و تجهیزات کافی ، قادر به تامین نیاز مسافران در مناطق تعیین شده نیستند که همین موضوع خدمات رسانی در نوار ساحلی را با چالش مواجه می کند. متاسفانه شهرداری های استان به دلیل توان اقتصادی پایین و نداشتن نیروی انسانی کافی ، اجرای طرح سالم سازی دریا را بار مضاعفی بر دوش مدیریت شهری می دانند.
حسن نژاد سواحل مازندران را از جمله مهمترین مناطق گردشگری و توریستی شمال کشور توصیف نمود و افزود: اجرای طرح سالم سازی دریا یک طرح استانی نیست بلکه طرحی ملی و عام المنفعه است که برای ایجاد زیرساختهای آن و افزایش سطح کیفی و کمی خدمات ، نیازمند توجه بیشتر دولت و تخصیص اعتبارات ملی هستیم.

عقب نشینی دریا در شهرهای ساحلی گلستان
زباله و پسماند مهمترین معضل طرح سالم سازی دریا در سواحل

معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان هم در این رابطه به خبرنگار تکرار گفت: استان گلستان با ۳۵ کیلومتر نوار ساحلی در سه شهر “بندرگز” ، “بندر ترکمن” و “گمیشان” و به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال کشور ، همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

Image result for ‫عبدالرضا چراغعلی‬‎

عبدالرضا چراغعلی با اشاره به فراهم نبودن زیرساختهای گردشگری در شهرهای ساحلی این استان ، خواستار تخصیص اعتبارات بیشتر دولتی برای ایجاد مراکز تفریحی و توریستی در این مناطق شد و افزود: به دلیل عقب نشینی دریا در شهرهای ساحلی ، دسترسی مسافران به سواحل دریا سخت تر شده و متاسفانه بخش خصوصی نیز تمایل چندانی به سرمایه گذاری در این مناطق نشان نمی دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: احداث تفرج گاههای طبیعی ، پارکهای آبی و فروشگاهها و نمایشگاههای صنایع دستی از مهمترین نیازهای شهرهای ساحلی است که برای احداث آنها نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم.
این مسوول از راه اندازی بزرگترین طرح گردشگری در جزیره عاشوراده خبر داد و تصریح کرد: برای احداث و راه اندازی این طرح علاوه بر تخصیص اعتبارات ملی ، نیازمند همکاری اداره حفاظت از محیط زیست استان هستیم که متاسفانه در صدورمجوز برای تاسیسات جاده ای و زیربنایی با ما همکاری نمی کند.
عبدالرضا چراغعلی زباله و پسماند را مهمترین معضل اجرای طرح سالم سازی دریا در سواحل عنوان نمود و افزود: سالانه بیش از ۸ میلیون گردشگر وارد استان گلستان می شوند که متاسفانه علی رغم تمهیدات انجام شده ، اقدام به ریختن زباله و ایجاد آلودگی در سواحل طبیعی خزر می کنند.
وی با اشاره به وقوع سیل اخیر در شهرهای “آق قلا” و “گمیشان” اذعان کرد: متاسفانه در سیل اسفند ماه سال گذشته که تا اواخر فروردین ادامه پیدا کرد بسیاری از تاسیسات و زیرساختهای گردشگری در شهرهای “گمیشان” و “آق قلا” از بین رفت اما چون اولویت ما اسکان شهروندان و رسیدگی به مشکلات بهداشتی و تغذیه ای آنها بود ، پرداختن به طرح دریا و مسافران در اولویت بعدی قرار گرفت.

وسعت محدوده، مناطق شناسایی شده برای شنا و امکانات موجود پاسخگوی نیاز مسافران نیست
مسافران به مناطق خارج از محدوده هجوم نبرند!

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز در این‎باره به تکرار گفت: اجرای طرح سالم سازی دریا در استانهای شمالی با توجه به وسعت محدوده، مناطق شناسایی شده برای شنا و امکانات موجود پاسخگوی نیاز مسافران نیست به همین دلیل مسافران به مناطق خارج از طرح و ممنوعه هجوم می آورند که از خدمات تعریف شده بی بهره است.

Image result for ‫مهدی ولیپور هلال احمر‬‎

مهدی ولیپور افزود: استان گیلان با ۹ شهر ساحلی و ۴۰ منطقه شناسایی شده طرح دریا ، همواره به عنوان یکی از بزرگترین استانهای مسافرپذیر در شمال کشور مطرح بوده که از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید کرده اند. طبق آمار موجود در سال ۹۷ بیش از۵۵ میلیون مسافر به این استان سفر کرده اند که نیاز به فراهم نمودن زیرساختهای گردشگری را بیش از پیش آشکار می کند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در گذشته اجرای طرح دریا در استان گیلان بر عهده شهرداری‌ها بود ولی امروز شهرداری‌ها تنها در سه شهر گیلان متولی اجرای آن هستند و در بقیه شهرها طرح سالم سازی دریا به بخشداریها و دهیاری ها واگذار شده است.
ولیپور با بیان اینکه مدیریت عملیات امداد و نجات باید واحد باشد افزود: نجات غرق شدگان در دریا بر عهده هیئت نجات غریق و اعزام آنها به مراکز درمانی بر عهده هلال احمر است. انسجام و هماهنگی میان این دو ، در سرعت بخشی به عملیات امداد و نجات و حفظ جان مسافران نقش مهمی ایفا می کند.
این مسوول همچنین یادآور شد: حدود ۲۰۰ نفر از داوطلبین ما در ۱۸ پایگاه امداد و نجات استان مستقر هستند که از این تعداد ۱۵۰ نفر در مناطق ساحلی حضور داشته و از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ عصر ارائه خدمت می کنند.

نیروهای نجات غریق کم تجهیز ترین نیروهای خدماتی کشور
کاهش ۶/۲۴ درصدی آمار غرق شدگان در مازندران

رییس فدراسیون نجات غریق کشور، حفظ جان و امنیت مسافران را در مناطق ساحلی و طرحهای سالم سازی دریا ، مهمترین وظیفه این فدراسیون عنوان نمود و افزود: پرورش و استقرار نیروهای متخصص نجات غریق در خط اول طرحهای سالم سازی دریا از اولیت اقدامات و خدمات این فدراسیون است. خوشبختانه فدراسیون نجات غریق کشور با حدود ۱۸۰ هزار نیروی آموزش یافته (آقا و خانم) ، در بخش نیروی انسانی هیچ مشکلی ندارد و متقاضیان بسیاری از این دوره های آموزشی استقبال کرده اند اما در حوزه امکانات و تجهیزات امداد و نجات با کمبودهای بسیاری مواجه است.

Image result for ‫ایلخان نوری مازندرانی‬‎

ایلخان نوری مازندرانی با بیان اینکه فدراسیون نجات غریق نیاز به حمایت دولتمردان و تخصیص ردیف بودجه مستقل دارد به تکرار گفت: نیروهای نجات غریق از کم تجهیز ترین نیروهای خدماتی در سواحل هستند که از حداقل امکانات از قبیل لباس ، کلاه ، سوت ، چتر آفتاب گیرو حتی کلمن آب نیز محرومند.
کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی ، تهیه جت اسکی و قایق های تندرو نجات ، وسیله نقلیه برای انتقال مغروقین و …. از دیگر موارد مورد نیاز است که استانداری‎ها به دلیل کمبود اعتبارات قادر به تامین آنها نیستند.
وی ضمن اشاره به مطالبات حقوقی نیروهای نجات غریق اظهار داشت: به غیر از نیروهای مستقر در استان مازندران ، نیروهای نجات غریق گیلان و گلستان هنوز معوقات سال گذشته خود را دریافت نکرده اند. به همین دلیل بسیاری از نیروهای نجات غریق مجبور هستند برای امرار معاش خود به مشاغل دیگری از قبیل کرایه جت اسکی و قایق موتوری و یا برگزاری تورهای دریایی روی آورند.
ایلخان نوری از کاهش آمار غرق شدگان در یک سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: استان مازندران با بیشترین نوار ساحلی در میان استانهای شمالی ، از تعداد مسافران و گردشگران بیشتری برخوردار است. اما با تلاش مستمر نیروهای نجات غریق مستقر در آن ، تعداد مغروقین در سال گذشته با کاهش ۶/۲۴ درصدی به ۴۷ نفر رسید. پس از آن ، گیلان با ۵ نفر غرق شده و گلستان بدون غریق قرار دارد که نشانگر بهبود کمی و کیفی عملیات امداد و نجات در سواحل است.
وی همچنین یادآور شد: بیشترین نیروهای نجات غریق ما در سواحل مازندران مستقر هستند که تعدادشان به هزار نفر می رسد. از این تعداد ۴۲۰ نفر در ۹۷ نقطه شناسایی شده و پرخطر ، آماده خدمت رسانی هستند. استان گیلان با ۹۲۵ نفر و گلستان با ۴ نفر نیروی نجات غریق در رتبه های بعدی قرار دارند.
رییس فدراسیون نجات غریق کشور ضمن تاکید بر کمبود تجهیزات و امکانات امداد و نجات در سواحل ، خواستار همکاری بیشتر مردم و مسافران شد و افزود: از مردم و مسافران می خواهیم که هشدارها را جدی بگیرند. از شنا کردن در مناطق ممنوعه خارج از طرح و ساعات پایانی شب جلوگیری کنند. طرح دریا طرحی برای بهبود حال مسافران است و نیروهای هلال احمر و نجات غریق فقط در اماکن تعریف شده حضور دارند و قادر به سرویس دهی هستند. مسافرانی که خارج از محدوده طرح و در هنگام شب شنا می کنند فقط جان خود و همراهان خود را به خطر می اندازند. لذا از همه هموطنان عزیز انتظار داریم با رعایت قوانین اعلام شده ، خاطرات زیبای سفر را با غرق شدن عزیزانشان از بین نبرند.