کد خبر: 10298تاریخ انتشار : ۱۱:۴۰:۰۸ - شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸

خبری بد در حوزه راه مازندران / توقف طرح آزادراه ساری – قائمشهر در شورای اقتصاد

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان این که طرح مطالعاتی و همچنین تملک بخشی از اراضی آزادراه ساری‌-قائمشهر پایان یافته است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی طرح تا روشن شدن سهم دولت و بخش خصوصی از مدت و نحوه استفاده از آزادراه متوقف است. به گزارش مازنی خبر ، محمد نظری افزود: تاکنون […]

خبری بد در حوزه راه مازندران / توقف طرح آزادراه ساری – قائمشهر در شورای اقتصاد

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان این که طرح مطالعاتی و همچنین تملک بخشی از اراضی آزادراه ساری‌-قائمشهر پایان یافته است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی طرح تا روشن شدن سهم دولت و بخش خصوصی از مدت و نحوه استفاده از آزادراه متوقف است.

به گزارش مازنی خبر ، محمد نظری افزود: تاکنون مذاکرات متعدد با پیمانکار و بخش خصوصی انجام شده است و تفاهم نامه های خوبی نیز منعقد شده، اما نتیجه پس از نهایی شدن سهم و روش استفاده از آزادراه، اطلاع رسانی می شود.

پیش از این دی ماه سال پیش مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفته بود که طرح آزاد راه ساری به قائمشهر در دهه فجر سال ۹۷ آغاز می شود.

تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر – ساری را معاون اول رئیس جمهوری خرداد ماه سال ۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.

بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه شورای اقتصاد کشور متولی نظر دهی است، گفت که این شورا باید با پیمانکار پروژه بر سر سهم دولت و بخش خصوصی در بهره برداری به تفاهم و نقطه اشتراک برسند.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اعلام اینکه در مذاکرات اولیه موضوع ۶۰ درصد سهم دولت و ۴۰ درصد بخش خصوصی در بهره برداری مطرح بودکه به نتیجه نرسید، افزود: در حال حاضر شورای اقتصاد با پیمانکار طرح بر سر میزان ۶۵ به ۳۵ درصد در حال مذاکره است.

وی آغاز اجرا و بهره‌برداری هر چه زودتر این طرح را با توجه به میزان تردد در این بخش جزو اولویت های استان مازندران برشمرد و گفت: این طرح هنوز در مرحله تملک قرار دارد و نمی توان از میزان هزینه دقیق این طرح رقمی اعلام کرد، اما هر چه که اجرای آن به تاخیر بیفتد باید انتظار افزایش چشمگیر در هزینه ها را داشته باشیم ولی با توجه به تجاری سازی طرح توجیه پذیر خواهد بود.

نظری تملک اراضی را از دیگر دغدغه های ساخت آزادراه ساری – قائمشهر عنوان کرد و گفت: تا کنون ۷۵ درصد از تملک اراضی نیز انجام شده و تا پایان سال عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

آزادراه ساری – قائمشهر قرار است به طول حدود ۴۵ کیلومتر از قائمشهر تا شهر سورک مرکز شهرستان میاندرود را شامل شود.

این محور بر اساس گزارش های رسمی پلیس راه و راه و شهرسازی پرتردد ترین محور درون شهری مازندران محسوب می شود.

طرح مطالعاتی آزادراه آمل قائمشهر تا پایان سال تکمیل می شود

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران به آزادراه آمل به قائمشهر نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز در مرحله مطالعاتی و نقشه برداری است و پیش بینی می شود پیش از پایان امسال مطالعات پایان یابند.

وی با بیان اینکه طرح آزادراه چالوس به رامسر نیز یکی از پروزه های مطالعاتی استان محسوب می شود، افزود: هر سه این آزادراه هاظرفیت جذب سرمایه گذار و همچنین درآمدزایی به روش های مختلف را دارند.

به گفته او تا کنون چندین شرکت و سرمایه گذار خصوصی برای طرح های آزادراهی مازندران اعلام آمادگی کردند.

راه آهن شرق به غرب در دست مطالعه است

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین به گمانه زنی درباره فراموش شدن طرح راه آهن شرق به غرب استان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در زمان استانداری وزیر کنونی راه و شهرسازی آغاز شد و اکنون نیز با پیگیری خود وزیر راه و همچنین استاندار حاضر در حال انجام است.

وی افزود: طرح راه آهن شرق به غرب مازندران در فاز نخست از قائمشهر تا آمل خواهد بود که در حال حاضر همراه با طرح آزادراه آمل – قائمشهر در حال مطالعه است.

نظری با بیان اینکه تمامی این طرح به بخش خصوصی با نظارت راه و شهرسازی موکول شده است، پیش بینی کرد مطالعات این طرح نیز تا یک سال آینده به پایان برسد.

استان مازندران حدود ۱۰ هزار ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است که از این میزان سه هزار کیلومتر راه مواصلاتی می باشد که سالهاست به همین میزان باقی مانده است.

 

ایرنا