کد خبر: 10454تاریخ انتشار : ۲۰:۰۰:۰۳ - یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸

گزارش ویژه «مازنی‌خبر» از فرارهای مالیاتی در مازندران / مالیات هدررفت هزینه نیست ، سرمایه گذاری است

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی : فرار مالیاتی! واژه ای ترکیبی که در کشور ما زیاد شنیده می شود و مدیران امور مالیاتی بارها از تریبون های مختلف از آن صحبت کرده اند! شاید آنقدر که اصل ۵۱ قانون اساسی در موارد تخصیصی امور مالیاتی از جمله معافیت ، بخشودگی و تخفیف ، […]

گزارش ویژه «مازنی‌خبر» از فرارهای مالیاتی در مازندران / مالیات هدررفت هزینه نیست ، سرمایه گذاری است

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی : فرار مالیاتی! واژه ای ترکیبی که در کشور ما زیاد شنیده می شود و مدیران امور مالیاتی بارها از تریبون های مختلف از آن صحبت کرده اند!
شاید آنقدر که اصل ۵۱ قانون اساسی در موارد تخصیصی امور مالیاتی از جمله معافیت ، بخشودگی و تخفیف ، از شفافیت لازم برخوردار است ، بنگاههای اقتصادی در ارائه درآمد و تراز مالی خود شفاف نیستند. این مسئله در بحران اقتصادی فعلی و شرایط تحریم کشور ، اهمیتی دو چندان یافته است.
مازندران را قطب کشاورزی و گردشگری کشور نامیده اند بنابر این انتظار می رود با توجه به داشتن سهم تولید ناخالص داخلی ، فرار مالیاتی در آن کمتر دیده شود. در حالیکه مدیرکل امور مالیاتی مازندران ، فرار مالیاتی در استان را حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که در مجموع ۲۵ درصد از سهم مالیاتی استان را تشکیل می دهد!
با توجه به اینکه ۹۰ درصد از درآمدهای مازندران از محل در آمدهای مالیاتی تامین می شود ، معوق ماندن بیش از هزار طرح عمرانی نیمه تمام در استان دور از انتظار نیست!

مازندران رتبه ۲۷ امنیت سرمایه گذاری

کم رغبتی بخش خصوصی به پرداخت مالیات و کم کاری دستگاه های اجرایی و نظارتی در این بخش علاوه بر تاخیر در واگذاری و اجرای طرح های عمرانی ، امنیت سرمایه گذاری و تولید را نیز از بین می برد. طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس ، رتبه مازندران در حوزه امنیت سرمایه گذاری ، رتبه ۲۷ است که نشان می دهد نسبت به سایر استانها از اوضاع اقتصادی خوبی برخوردار نیست.
مالیات بر ارزش افزوده یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد مالیاتی است. اخذ این نوع مالیات در اواخر دهه ۸۰ در ایران مطرح و اجرایی شد و بر اساس آن به جز چند قلم کالا، بقیه کالاها و خدمات ، مشمول این نوع مالیات شدند. مالیات بر ارزش افزوده ، معیاری است برای ارزش گذاری سود هر کالا ، از مرحله تولید تا مصرف که به کالا و خدمات ارائه شده در این مسیر تعلق می گیرد.
نرخ مالیات برارزش افزوده برای بیشتر کالاها ۹ درصد و برای بعضی از کالاها مانند سیگار تا ۲۰ درصد هم می رسد.

Image result for ‫فرار مالیاتی‬‎

غیر واقعی بودن برخی از خوداظهاری ها

مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای خوداظهاری مودیان محاسبه می شود. اقدامی که معمولن از شفافیت لازم برخوردار نیست.
این چالش در بنگاه‌هایی که خدمات عمومی گسترده تری ارائه می دهند بیشتر دیده می شود. از جمله تالارها ، رستوران‌ها و سایر مراکز پذیرایی و اقامتی…. به این موارد موسسات و نهادهای فرهنگی ، آموزشی و انتشاراتی را نیز باید افزود که از معافیت مالیاتی برخوردارند. مراکز درمانی و موسسات گردشگری و تفریحی هم از دیگر نهادهایی هستند که طبق قانون شامل ۵۰ درصد بخشودگی مالیاتی می شوند. حالا ببینید ته ماجرا چه می ماند که بتواند دردی از دردهای اقتصادی جامعه را حل کند؟!!!!
اگر بخواهیم گریزی هم بر اهرم های فشار و سرشاخه های اقتصادی در منطقه بزنیم ، دیگر باز کردن این کلاف سردرگم کار هر کسی نیست.

کلیه واحدهای پذیرایی و گردشگری ، باید به صندوق مکانیزه و پایانه های فروشگاهی مجهز باشند

مدیرکل امور مالیاتی مازندران در این رابطه به مازنی خبر گفت: متاسفانه در سالهای پس از انقلاب حرکت کشور به سمت درآمدهای نفتی موجب شد تا درآمدهای مالیاتی نادیده گرفته شود.

Image result for ‫علی اکبر حمزه ای مالیاتی‬‎

علی اکبر حمزه‌ای با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از تولیدات ناخالص داخلی از ۵۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردارند افزود: طبق ماده ۱۳۲ قانون اجرایی ، کلیه تاسیسات جهانگردی و گردشگری و موسسات خدماتی از قبیل بیمارستانها از معافیت ۵۰ درصدی مالیاتی برخوردارند که این مسئله علاوه بر نداشتن توجیه اقتصادی ، عدالت عمودی و افقی در صنفهای هم گروه با این واحدها را زیر سوال می برد. بخشودگی در مالیات در شرکتهای مسافرتی و تورهای زیارتی که اقدام به اعزام زائران به عتبات عالیات و سایر مراکز زیارتی می کنند به صفر می رسد در حالیکه میزان درآمد در این مراکز بیش از سایر مراکز توریستی و گردشگری است.

وی ضمن انتقاد از فرار مالیاتی مرسوم در بسیاری از واحدهای پذیرایی و رستورانها و تالارها در استان اظهار داشت: با وجود شناسایی و تشکیل پرونده مالیاتی برای این واحدها ، هنوز دریافت مالیات عملکردی و مالیات بر ارزش افزوده از آنها به صورت واقعی محقق نشده است.

در حالی که برخی از این بنگاه‌ها ، مالیات بر ارزش افزوده را به صورت نقدی از مشتریان دریافت می کنند اما به جای پرداخت آن به امور مالیاتی، به حساب شخصی خودشان واریز می کنند.

این مسوول ، دلیل مهم فرارهای مالیاتی را عدم همکاری برخی از دستگاه‌های حاکمیتی ، نظارتی و اجرایی مرتبط با صدور مجوز دانست و افزود: متاسفانه این واحدها از ارائه گزارش و آمار دقیق خوداری می کنند و اماکن نیروی انتظامی نیز که مجوز برگزاری این قبیل میهمانی را صادر می کند و از آمار واقعی اطلاع دارد در این خصوص با اداره امور مالیاتی همکاری نمی کند.
وی در ادامه تاکید کرد: کلیه واحدهای زیرمجموعه گردشگری ، باید به صندوق مکانیزه و پایانه های فروشگاهی الکترونیکی مجهز باشد. با وجود این صندوقها و شفاف سازی گردشهای مالی ، دیگر نیازی به استعلام از سایر نهادها نیست و امور مالیاتی می تواند محاسبات خود را با دقت و اطمینان بیشتری انجام دهد.

لازم به ذکر است که بیش از هزار تالار و رستوران در مازندران فعالیت دارند که سهم مالیاتی آنها در سال به بیش از ۳۰ میلیارد تومان می رسد. رقمی که عمدتاً محقق نمی شود!

علی اکبر حمزه‌ای ، اعمال فشارهای سیاسی بر گرده امور مالیاتی‌ استان مازندران را از دیگر چالش های پیش رو در اخذ مالیات دانست و تصریح کرد: اعمال فشار از طریق برخی چهره‌های سیاسی و دیگر افراد با نفوذ برای کاهش رقم مالیاتی یا برخورداری از بخشودگی ، از دیگر مواردی است که در میان بدهکاران مالیاتی وجود دارد.

اخذ مالیات از انحصارطلبان بازار سکه و خودرو مشکل است

به طور مثال اخذ مالیات از کسی که بازار خرید و فروش مسکن ، خودرو و یا سکه را در انحصار خود دارد کار بسیار سختی است. چنین افرادی علاوه بر پشتوانه مالی ، در سایر دستگاههای اجرایی و نظارتی نیز نفوذ دارند و این مسئله محاسبه و اخذ مالیات برای این گروه را با چالش روبرو می کند.

مدیر کل امور مالیاتی مازندران از تحقق ۹۶ درصدی سهم مالیاتی استان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: مازندرانیها در سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند که این رقم برای سال جاری حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است که نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد نشان می دهد.
وی همچنین یادآور شد: از ۹ درصد مالیات عوارض شهری حدود ۳ درصد متعلق به شهرداری ها و دهیاری هاست که سال گذشته بالغ بر ۳۰۹ میلیارد تومان برآورد شد و بدون موافقت نامه و در نظر گرفتن تخفیف به حساب شهرداریهای استان واریز گردید تا صرف اجرای پروژه های عمرانی و توسعه شهری و روستایی شود.
از ۶ درصد باقی مانده نیز یک درصد به بخش درمان و سلامت ، و ۵ درصد دیگر به خزانه دولت واریز می گردد.

توسعه پایدار در سایه تولید ناخالص ملی
مالیات راهی مطمئن برای برگشت سرمایه به استان

معاون عمرانی استانداری مازندران نیز در این خصوص به «مازنی خبر» گفت: فرار مالیاتی ریشه در مسائل فرهنگی دارد و رسانه‌ها می توانند در این زمینه شفاف سازی کنند.

مهدی رازجویان با بیان اینکه بخش اقتصادی همواره به دلیل پرداخت نشدن مالیاتها دچار مشکلات و گرفتاری‌هایی است افزود: رفع بخشی از این مشکلات در حوزه استان نیست و باید مسائل به مراجع بالادستی انتقال و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: پروژه های عمرانی از نظر اقتصادی به دو دسته تقسیم می شوند: پروژه هایی که منابع اجرایی آنها تعریف شده است و از منابع درآمد نفتی دولت تامین می شود و پروژه هایی که هزینه های اجراییشان از محل درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده تامین می گردد.

این مسوول همچنین یادآور شد: متاسفانه در کشور ما بیشتر منابع مالی از محل فروش بشکه های نفت تامین می شود که این مسئله در شرایط فعلی تحریم و فروش حداقلی نفت ، خلاء درآمدهای مالیاتی را بیش از پیش آشکار می کند.در حالی که در کشورهای اروپایی کلیه فعالیتهای عمرانی و توسعه ای بر اساس درآمدهای مالیاتی تنظیم می گردد و این توسعه بدون شک پایدار است.

رازجویان ، توسعه و تقویت صنعت گردشگری و حمایت از تولید داخلی را ، تنها راه برون رفت از بحران اقتصادی فعلی در استان عنوان نمود و افزود: خوشبختانه با اقدامات فرهنگی انجام شده ، فرار مالیاتی در مازندران نسبت به سالهای گذشته کاهش چشمگیری یافته و هرچه بیشتر در این زمینه کار شود باز هم کم است. به طور قطع افزایش درآمدهای مالیاتی سبب برگشت سرمایه به استان و افزایش بودجه های عمرانی خواهد شد.

دو هزار میلیارد تومان هزینه تکمیل پروژه های نیمه تمام استان مازندران

معاون عمرانی استاندار مازندران ، بودجه عمرانی استان در سال گذشته را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان و از محل اعتبارات تملک و دارایی ذکر نمود و اظهار داشت:  این بودجه به پروژه های عمرانی اختصاص داده شده است که به نسبت هزینه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام استان رقم بسیار ناچیزی است. در مازندران بیش از هزار طرح عمرانی نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که البته این رقم در ظرف زمانی امروز می گنجد و با توجه به نوسان لحظه ای قیمتها ، در روزهای آینده قابل استناد نیست.

حال باید پرسید مازندران به عنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی و گردشگری کشور و با توجه به سهمی که در تولید ناخالص داخلی دارد ، چه اندازه در فرصت سازی های شغلی ناشی از درآمدهای مالیاتی موفق عمل کرده است ؟

اگرچه ۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی ، به نسبت ۲ هزار میلیارد تومان لازم برای تکمیل پروژه های عمرانی رقمی زیادی نیست ، اما می توان با تامین بخشی از این منابع ، معابر فرار جوانان به شهرهای بزرگتر برای کسب و کار را شناسایی و مسدود کرد.
مراکز تفریحی و گردشگری استان در کنار تالارها و رستورانهای و اقامتگاههای بین راهی ، بیشترین نقش را در رونق صنعت توریست استان ایفا دارند. اما در برگشت سرمایه و ترمیم کاستی های موجود ، کمترین همکاری را از خود نشان می دهند.
این مسئله امروز آنقدر پررنگ شده که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی مازندران ، به ویژه در مناطق غربی و ساحلی استان ، عطای شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی و مهارتی خود را به لقای کسب و کارهای آزاد از قبیل خدمات فروشگاهی ، رستوران داری ، تالار ، فست فود و سایر سرویس های مرتبط با صنعت گردشگری بخشیده اند.
این موضوع مازندران را به مرکز مصرف گرایی و خوش گذرانی مسافران تبدیل کرده ، که عاری از هر گونه سرمایه گذاری از استان عبور می کنند ، بدون آنکه منابع هزینه شده ، برگشت داده شود! بگذریم از خساراتی که رونق این بخش بر سایر حوزه های اقتصادی ، صنعتی و فرهنگی استان وارد کرده است.
شاید اگر مودیان متمول استان قدری از فشار بر شاهرگهای مالیاتی مازندران بکاهند ، جوانان تحصیل کرده این مرز و بوم از پیش خدمتی پایتخت نشینان دست بردارند و پا در رکاب توسعه استان بگذارند.

مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی