کد خبر: 11559تاریخ انتشار : ۹:۲۵:۰۸ - چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

(گزارش ویژه) بوی ماه مهر و جای خالی معلمان در مدارس مازندران / بلاتکلیفی بیش از ۲ هزار نیروی حق التدریسی در مازندران

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی: بوی ماه مهر که به مشام می رسد خاطره کلاس درس و مدرسه در ذهن هر کودک و نوجوانی شکل می گیرد. کلاسهای درسی که فرق چندانی با کلاسهای چند دهه گذشته نکرده است و همچنان از نقائص ساختاری و امکانات فیزیکی و آموزشی رنج می برد. تخریبی […]

(گزارش ویژه) بوی ماه مهر و جای خالی معلمان در مدارس مازندران / بلاتکلیفی بیش از ۲ هزار نیروی حق التدریسی در مازندران

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی: بوی ماه مهر که به مشام می رسد خاطره کلاس درس و مدرسه در ذهن هر کودک و نوجوانی شکل می گیرد. کلاسهای درسی که فرق چندانی با کلاسهای چند دهه گذشته نکرده است و همچنان از نقائص ساختاری و امکانات فیزیکی و آموزشی رنج می برد.

تخریبی بودن بیش از ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی مازندران ، ناکافی بودن اعتبارات و تجهیزات آموزشی استان کم نبود که کمبود نیروی انسانی و آموزشی هم به آن اضافه شد.

استان مازندران با ۴ هزار و ۴۳۸ مدرسه ، ۵۳۵ هزار دانش آموز و ۲۴ هزار معلم ، سهم قابل توجهی از نظام آموزشی کشور را به خود اختصاص می دهد. اما در سالهای اخیر علاوه بر مشکلات موجود ، با چالش جدی کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش مواجه شده است.

با توجه به اینکه اغلب معلمان و فرهنگیان کشور ، در دهه ۶۰ جذب سیستم آموزش و پرورش شده اند ، بازنشستگی موج عظیمی از این نیروها ، در سالهای اخیر دور از انتظار نیست و این آمار در بازنشستگان فرهنگی مازندران در سال ۱۴۰۰ ، ممکن است به ۱۰ هزار نفر یعنی ۴۰ درصد فرهنگیان استان نیز برسد.

https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1398/03/02/13980302000645_Test_PhotoN.jpg

اتخاذ روشهای تسکینی موقت
تنها راه برون رفت از سیاستهای محدود کننده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 

با اعمال سیاستهای محدود کننده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جذب نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استان‌ها ، مسئولان استانی چاره‌ای جز اتخاذ روشهای تسکینی موقت ، برای رفع کمبودهای موجود ندارند.

برون سپاری ، تدریس معاونان و مدیران در مدارس ، روی آوردن به نیروهای حق‌التدریسی ، سرباز معلم و نیروهای بازنشسته که بعضن به دلیل بیماری و کهولت سن ، از کارآمدی لازم برخوردار نیستند ، یکی از رایج ترین روشهای آموزش و پرورش برای رفع این مشکلات است که آنهم به دلیل پرداخت نکردن به موقع حق الزحمه نیروهای جایگزین ، از اقبال خوبی برخوردار نبوده است.

بسیار واضح است که در چنین شرایطی ، بخش عمده ای از بار آموزشی استان ، بر دوش مدارس غیر دولتی شهرستانها بیفتد که ۲۱ درصد از سهم آموزشی استان را به خود اختصاص می دهند.

مدارسی که اغلب معلمانش از میان خویشاوندان ، موسسان و سهامداران مدرسه انتخاب شده و از صلاحیت آموزشی و حرفه ای کافی برخوردار نیستند.

طبق قوانین ، آموزش و پرورش تنها می تواند ، از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی که به ماده ۲۸ سازمان برنامه ریزی و بودجه شهرت دارد ، نیروی انسانی جذب کند. اما با توجه به محدودیتهای موجود و نبود ردیفهای اعتباری شغلی ، تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه ما با چالش جدی مواجه شده که دست کمی از سایر بحرانهای اجتماعی ندارد.

طبق شواهد موجود ، مازندران در سالهای نه چندان دور ، بیشترین مازاد نیروهای آموزشی در سطح کشور را به خود اختصاص می داد ، اما امروز با کمبود جدی در این بخش مواجه است.

آنچه که مسلم است حل این مسئله ، نیازمند عزم جدی مدیران ملی است و اهتمام نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را می طلبد تا از تبعات این پدیده سوء فرهنگی جلوگیری شود.

به گفته معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش مازندران ، آمار بازنشستگان فرهنگی استان در سال تحصیلی جاری بالغ بر ۳۴۰۰ نفر بود که با رایزنی های انجام شده و دعوت به کار از سوی آموزش و پرورش ، این تعداد به ۹۰۰ نفر تقلیل یافت.

اسفندیار نظری در رابطه با کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش استان به مازنی خبر گفت: آموزش و پرورش مازندران با ۲۷۸۲ نفر کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید و در کلیه مقاطع تحصیلی روبروست که از این میزان بیشترین کبود در مقاطع ابتدایی و هنرستانهای فنی و حرفه ای استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش ما اینست که هیچ کلاسی بدون معلم نماند افزود: ورودی آموزش و پرورش با خروجی آن هماهنگ نیست.

کل سهم بری آموزش و پرورش مازندران از ماده ۲۸ قانون استخدامی سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور ، ۵۰۰ نفر است که این تعداد با آمار بازنشستگان استان همخوانی ندارد. یعنی ورودی آموزش و پرورش با خروجی آن هماهنگ نیست.

این مسوول در ادامه یادآور شد: کل زمان آموزشی مورد نیاز در مدارس استان بالغ بر ۶۵ هزار و ۴۶۰ ساعت است که با به کارگیری نیروهای حق التدریسی و تدریس معاونان و نیروهای بازنشسته ، حدود ۳۲ هزار ساعت از کمبود زمان آموزشی استان جبران شد.

سونامی بازنشستگان فرهنگی کشور تا سال ۱۴۰۴
بلاتکلیفی بیش از ۲ هزار نیروی حق التدریسی در مازندران

نظری با اشاره به اینکه تاکنون تعریف درستی از نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش ارائه نشده است اظهار کرد: با آغاز اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ و علی رغم پیش بینی سونامی بازنشستگان فرهنگی کشور تا سال ۱۴۰۴ ، متاسفانه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان بالا برده نشد و وضعیت نیروهای پیش دبستانی و حق التدریسی نیز هنوز مشخص نیست.

بیش از ۲ هزار نیروی حق التدریسی در مازندران هنوز بلاتکلیفند. به این موارد اگر بازنشستگی پیش از موعد معلمان را هم اضافه کنیم ، بخش عمده ای از نیروهای کیفی آموزش و پرورش ، از چرخه تعلیم و تربیت استان خارج می شوند.

دبیر اجرایی پروژه مهر مازندران ازدیاد جمعیت دانش آموزی ، کمبود امکانات و تجهیزات و فضاهای آموزشی ، تغییر ساختار ، کمبود نیروهای کیفی و اعمال تحریمهای ظالمانه علیه کشور را از مهمترین چالشهای موجود در نظام تعلیم و تربیت استان عنوان نمود و افزود: متاسفانه با وجود این چالشها ، نظام آموزشی عادلانه ای در آموزش و پرورش استان حاکم نیست. استانداردهای آموزشی در مدارس دولتی آنگونه که باید رعایت نمی شود. نسبت معلمها به دانش آموزان بسیار پایین است. پراکندگی جمعیت در روستاها بسیار زیاد است و دانش آموزان روستایی تمایل زیادی برای مهاجرت به شهرها دارند.

به همین دلیل ، تعداد دانش آموزان در مدارس شهری بیشتر از ۴۰ نفر است در حالیکه در برخی از مدارس روستایی این تعداد به ۱۰ نفر هم نمی رسد و یا بعضی مدارس به تعطیلی کشانده می شوند.

هجوم دانش آموزان به مدارس شاهد ، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان
کیفی سازی در مدارس دولتی به فراموشی سپرده شده است!

اسفندیار نظری در ادامه خطرنشان کرد: با هجوم دانش آموزان به مدارس شاهد ، نمونه دولتی و استعدادهای درخشان ، بحث کیفی سازی در مدارس دولتی به فراموشی سپرده شده است و به طور میانگین ، دانش آموزان ضعیف در این مدارس باقی مانده اند. در سالهای گذشته دانش آموزان بعد از گرفتن دیپلم متوسطه ، یک سال برای شرکت در کنکور سراسری فرصت داشتند ، اما با روی کار آمدن نظام جدید آموزشی ، دانش آموزان پایه دوازدهم متوسطه ، همزمان با امتحانات نهایی خود ، باید در کنکور سراسری هم شرکت کنند که این موضوع علاوه بر ایجاد تنش و اضطراب در دانش آموزان ، موجب گرایش بیشتر آنها نسبت به مراکز آموزشی غیر دولتی و خصوصی می شود.

وی از توزیع لوازم التحریر یارانه ای در میان دانش آموزان استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به کمبود و گرانی کاغذ ، قیمت هر کتاب درسی در مقطع متوسطه و یا مراکز فنی و حرفه ای به ۱۰۰ هزار تومان هم می رسد که خوشبختانه ما در بخش توزیع کتابهای درسی و کتابهای تحولی هیچ مشکلی نداریم. دانش آموزان می توانند از طریق ثبت نام در سامانه آموزش و پرورش نسبت به خرید و دریافت کتابهای درسی خود اقدام کنند.

اسفندیار نظری خاطرنشان کرد: لوازم التحریر دولتی و یارانه ای نیز توسط اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت در هر شهرستان توزیع و به دست دانش آموزان می رسد.

با این اوصاف کمبود نیروهای آموزشی در شهرستان قائم شهر به عنوان متراکم ترین شهر مازندران به مراتب بیشتر از سایر شهرهای استان احساس می شود. به طور قطع این شهرستان با ۵۲ هزار دانش‌آموز ، ۳۴۰ مدرسه ی شهری و روستایی ، از نیاز جدی تری در حوزه استخدام نیروهای آموزشی برخوردار است که با سیل بازنشستگان فرهنگی استان این نیاز همچنان بی پاسخ مانده است.

آموزش در مدارس را با چنگ و دندان پیش می بریم….!

مدیر اداره آموزش و پرورش قائم شهر در این رابطه به مازنی خبر گفت: شهرستان قائم شهر در سال تحصیلی پیش رو ، با کمبود ۴۶ معلم در حوزه آموزش ابتدایی ، ۹۶۱ ساعت در حوزه آموزش متوسطه و ۵۷۸۰ ساعت در هنرستانهای فنی و حرفه ای ، مواجه است که تامین این کمبود ، نیازمند به کارگیری مجدد فرهنگیان بازنشسته ، معاونین ، نیروهای حق التدریسی و سرباز معلم است.

هوشنگ اصغریان با بیان اینکه مهمترین نیاز آموزش و پرورش بازنگری در قوانین استخدامی این سازمان است افزود: حدود ۲۴۰ معلم در سال گذشته در قائم شهر بازنشسته شدند اما نیروهای استخدامی جایگزین به شمار انگشتان دست هم نمی رسد! بنابراین مجبور هستیم کار آموزش در مدارس را با چنگ و دندان پیش ببریم.

وی در ادامه اظهار داشت: صدور مجوز برای به کارگیری نیروهای بازنشسته و حق التدریسی و پرداخت حق الزحمه آنها ، از دیگر مشکلات آموزش و پرورش است که وزارتخانه به دلیل نداشتن توان مالی از عهده آن برنمی آید.

به همین سبب بسیاری از این نیروها ، جذب مراکز آموزشی غیر دولتی و یا غیر انتفاعی می شوند تا مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را حل کنند. این مسوول در خاتمه ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با نقل و انتقالات انجام شده و جذب نیروهای جایگزین ، سال تحصیلی جدید را با کمترین مشکل آموزشی پشت سر بگذاریم.

وی تصریح کرد: از همه معلمان و فرهنگیان بازنشسته که توان تدریس و حضور در کلاس های درس را دارند تقاضا داریم در این مسیر دشوار به ما یاری رسانند.

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی