کد خبر: 1368تاریخ انتشار : 9:52:18 - جمعه 8 ژوئن 2018

پل ورسک یا پل پیروزی را بیشتر بشناسیم!!

مازنی خبر : پل ورسک دو کوه بزرگ و بسیار صعب العبور را به یکدیگر وصل می کند این پل که در  شهرستان سواد کوه مازندران و درارتفاعات روستای ورسک واقع شده است از بزرگترین پل های مهندسی راه آهن  ایران به شمار می رود. این شاهکار مهندسی در سال 1315 افتتاح گردید . طول […]

پل ورسک یا پل پیروزی را بیشتر بشناسیم!!

مازنی خبر : پل ورسک دو کوه بزرگ و بسیار صعب العبور را به یکدیگر وصل می کند این پل که در  شهرستان سواد کوه مازندران و درارتفاعات روستای ورسک واقع شده است از بزرگترین پل های مهندسی راه آهن  ایران به شمار می رود. این شاهکار مهندسی در سال 1315 افتتاح گردید . طول پل ورسک مازندران 86 متر و ارتفاع ان چیزی در حدود 110 متر می باشد . این پل در فهرست آثار ملی به شماره ثبت 1534 و در مهر ماه سال 56 به ثبت رسیده است و در کتاب رکورد های گینس در قسمت چل های ارتفاع بالاتر از 61 متر ثبت شده است.

پل ورسک

معماری پل ورسک مازندران

دهانه پل ورسک مازندران 66 متر و نسبت به ته دره 110 متر ارتفاع دارد و در ساختن این پل از وسایل ابتدایی و بسیار ساده استفاده شده است که باعث شده است این پل به عنوان یک شاهکار مهندسی تبدیل شود. چرچیل که نخست وزیر انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم بود نام این پل را پل پیروزی گذاشت .

پل زیبای ورسک

دسترسی به پل

علت این که این پل را ورسک می نامند این است که اولا در نزدیکی روستای ورسک قرار گرفته است و دوما این که وجود درختچه های ورسک که به صورت انبوه در پشت پل  قرار دارند سبب گشته است که نام این پل را ورسک بنامند.آدرس دقیق پل ورسک مازندران که معمار آن لادیسلاوس فون رابسویچ اتریشی می باشد در استان مازندران ، شهرستان سواد کوه و روستای ورسک بر روی دره ی ورسک است که در ساخت بنای این پل از هیچ گونه سازه فلزی استفاده نشده است و بهترین زمان بازدید از پل فصل بهار و تابستان می باشد.

ورسک پلی زیبا

تاریخچه پل ورسک مازندران

زمان شروع ساخت پل ورسک مازندران در سال 1313 هجری شمسی توسط شرکت مهندسی سوئی – دانمارکی کامپساکس  به سرپرستی معمار لادیسلاوس فون رابسویچ بود که در سال 1315 ساخت ان به اتمام رسید و آماده بهره برداری گردید. این شرکت پل ورسک را با تضمین 70 ساله ساخت و هنوز که هنوزه با گذشت بیش از 70 سال از آن استفاده می شود .پل ورسک یا همان پل پیروزی شهرت جهانی دارد و در تمامی آثاری که بعد از جنگ جهانی دوم منتشر شده است از این پل با عنوان پل پیروزی یاد شده است. از روی این پل فقط قطار عبور می کند و قطار های مسافری تهران – ساری و تهران گرگان در طول روز چندین مرتبه از روی این پل عبور می نمایند. پل ورسک مازندران علاوه بر اهمیت و ارزشی که در صنعت حمل و نقل و ریلی کشور دارد امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری نیز مورد توجه قرار گرفته و از ارزش و اعتبار بالایی در این زمینه برخوردار می باشد. از روی این پل علاوه بر قطار های مسافر بری قطار های سوختی و باری نیز عبور می کنند.

پل بی نظیر ورسک

موقعیت دقیق مکانی پل ورسک (پل پیروزی)

بر روی دره ی ورسک در ارتفاع 110 متری این دره پل ورسک مازندران واقع شده است فاصله ی این پل تا قائمشهر در حدود 85 کیلومتر و در 180 کیلومتری تهران در مسیر راه آهن شمال و در محور فیروزکوه قرار دارد. ارتفاع روستای ورسک که این پل در آن واقع شده نسبت به سطح دریا چیزی در حدود 2140 متر می باشد دو کوه بزرگ و سخت گذر عباس آباد توسط این پل به یکدیگر متصل شده اند .
بنا به گفته معمار و مهندس سازه این پل آقای لادیسلاوس فون رابسویچ این پل را زمانی که طرحش را کامل کرد دیگرمهندسان با دیده حیرت به او نگریستند و زمانیک ه کار ساخت پل پایان یافت همه به تحسین و تشویق پرداخت و این پل یکی از بهترین و قشنگترین پل های جهان به شمار می رود. و جزو شاهکار مهندسی است  .

پل دیدنی ورسک

مشخصات فنی پل ورسک

میزان هزینه ای که در ساخت پل ورسک مازندران خرج شده است چیزی در حدود 2 میلیون و ششصد هزار ریال در زمان خودش بود و از مصالحی که مقرون به صرفه باشد در طراحی این پل و ساخت ان استفاده گشته . پلی که 4500 متر مکعب است و طول ان 86 متر می باشد و دارای 66 متر دهانه قوسی اصلی و 110 متر ارتفاع بوده و بر روی دره ی ورسک در شهرستان سواد کوه روستای ورسک قرار گرفته است.در زیر این پل تونلی بنا به صلاحدید مهندسان طراحی و ساخته شده است تا زمانی که رودخانه ورسک طغیان می کند با چرخش ترن در مسیر و با صعودی 100 متری دوباره قطار روی پل راه آهن ورسک قرار بگیرد  و قطار را از طغیان آب رودخانه محافظت نمایند.که این امر به نوبه خودش شاهکار و قابل تحسین می باشد.در ساخت این پل از ابزار آلات ابتدایی چون دینامیت و دریل دستی استفاده شده و از سیمان و شن شسته و آجر در ساخت بنای پل استفاده گریده است و در ساخت آن از هیچ گونه آرماتوری بهره نگرفته اند. در ساخت این پل در واقع می توان گفت که از ملات غیر مسلح استفاده شده است .دو پایه بتنی در دو طرف کوه قرار دارد که به یکدیگر متصل شده اند و در ساخت ان ها  هیج سازه فلزی به کار برده نشده که خودش از شگفتی های پل ورسک مازندران می باشد و بر روی این دو پایه بتنی که در دو طرف کوه احداث نموده اند دال قوسی را اجرا کرده اند و از نمای آجری بر روی آن استفاده نموده اند.

پل مهندسی ساز ورسک

پل ورسک مازندران و جنگ جهانی دوم

این پل نقش بسیار با اهمیتی در زمان جنگ جهانی دوم داشت زیرا از طریق این پل به اتحاد جماهیر شوری که آلمان نازی ان را محاصره کرده بود کمک رسانی می شد بنابر این بنا به گفته ی فرماندهان بزرگ متفقین اگر نبود راه آهن ایران و این پل شاید نقشه جهان به شکل دیگری در می آمد بنابر این این پل به پل پیروزی لقب گرفت.جالب است بدانید که این پل مین گذاری شده بود تا این که اگر متفقین به ایران وارد شوند و بخواهند از راه آهن ایران استفاده کنند پل ها را منفجر نمایند ووقتی که متفقین از این موضوع اطلاع یافتند مین ها را خنثی نمودند و بنابر این هیچ وقت این پل منفجر نگردید .