کد خبر: 4886تاریخ انتشار : 19:33:38 - پنجشنبه 13 سپتامبر 2018

وزیر آموزش و پرورش در مازندران: باید جرات و جسارت داشت تا مشکلات مزمن آموزش و پرورش حل شود

مازنی خبر : سید محمدبطحایی گفت:باید جرات و جسارت داشت تا مشکلات مزمن آموزش و پرورش حل شود. وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگ فرهنگیان استان مازندران با تأکید بر اینکه باید جرات و جسارت داشت و مشکلات مزمن چندین ساله آموزش و پرورش را حل کنیم به شرط اینکه همان مسیر گذشته را […]

وزیر آموزش و پرورش در مازندران: باید جرات و جسارت داشت تا مشکلات مزمن آموزش و پرورش حل شود

مازنی خبر : سید محمدبطحایی گفت:باید جرات و جسارت داشت تا مشکلات مزمن آموزش و پرورش حل شود.

وزیر آموزش و پرورش در همایش بزرگ فرهنگیان استان مازندران با تأکید بر اینکه باید جرات و جسارت داشت و مشکلات مزمن چندین ساله آموزش و پرورش را حل کنیم به شرط اینکه همان مسیر گذشته را طی نکنیم و نگاه را به حل مساله تغییر ندهیم، افزود: برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم در سند تحول تغییر مسیر برای حل مساله است و این اصل مهمی است که در مدیریت تغییر نام می‌برند و همان شکستن مقاومت در برابر تغییر است.

بطحایی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته داریم، گفت: از مهر امسال دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار مدرسه و معلم گذاشتیم تا بر اساس چارچوب خاص محتوا تعیین کنند و بر اساس نیاز منطقه این محتوا انتخاب شود.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب شتاب آموزش و پرورش برای گسترش کمی و کیفی بالا رفت و تمام شاخص‌ها در ابعاد کمی نشان از گسترش خوب است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز با افتخار در صحنه بین‌المللی مطرح می‌کنیم که نرخ تحت پوشش دانش‌آموزان ابتدایی به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک شد و حتی در برخی از نقاط کلاس با یک دانش‌آموز هم تشکیل دادیم و در این زمینه رشد قابل توجهی داشتیم و در سال‌های آغازین انقلاب این عدد ۵۸ درصد بود که امروز به ۹۸ درصد رسید.

این مسوول میزان دسترسی دانش‌آموزان دختر آموزش و پرورش نسبت به پسران را مساوی دانست و بیان کرد: بیش از دو سوم نیروی انسانی در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند و این در مقابل سایر دستگاه‌ها شاخص بالایی است که به دلیل تلاش گذشتگان در آموزش و پرورش به این دستاوردهای خوب رسیدیم.

بطحایی بیان کرد: با وجود این دستاوردهای کمی و کیفی هنوز راه برای رسیدن به نقطه مطلوب باز است ولی قطار آموزش و پرورش در مسیر حرکت خود با موانع مزمنی روبه رو است.

وی مسائل آموزش و پرورش را از نظر قدمت، پیچیده و مزمن اعلام کرد و گفت: بسیاری از مسائل قدیمی است و باز شدنش سخت و پیچیده شده است و ما امروز با وجود تلاش دولت و مجلس بخش عمده‌ای از اعتبارات صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می‌شود که این عدد ۹۹ درصد از بودجه‌های استانی را شامل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال ۹۷ برای نخستین‌بار در ۶ سال گذشته این رقم به کمتر از ۹۸ درصد رسید و این یعنی مسیر بهتر از قبل شد، اظهار کرد: وجود این شرایط سبب نمی‌شود تا ناامید شویم و امید بهبود را از دست دهیم چرا که آموزش و پرورش دارای چنان ظرفیت بالایی است که برای عبور از این مسائل گسترده و پیچیده راهی پیدا می‌کند و این یکی از سیاست‌های عمده ما در آموزش و پرورش است.

سید محمد بطحایی با بیان اینکه امروز نظام‌های آموزش و پرورش در دنیا به این نتیجه رسیدند و در سند بنیادین هم تأکید شد که مدرسه و مدیریت مدرسه باید به عنوان رکن اصلی تحصیل و تربیت مورد توجه باشد، تصریح کرد: اگر غیر این باشد هیچ تحولی با وجود منابع و اعتبارات صورت نمی‌گیرد بنابراین بحث مدرسه محوری که بحثی قدیمی است از مهم‌ترین هدف وزارت در دولت دوازدهم است.