کد خبر: 11975تاریخ انتشار : ۲۰:۲۱:۰۹ - چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

رضیان: احمدی‌نژاد و روحانی تنها در انتقال آب دریای خزر نظر مشترک داشتند

اختصاصی مازنی خبر / گروه اجتماعی: در آخرین روزهای ماه مهر ، میزبان عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر ، جویبار ، سوادکوه ، سیمرغ و سوادکوه شمالی و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بودیم . هرچند این مصاحبه طولانیست اما بدون کوچکترین سانسوری منتشر شده است. گفتگوی خواندنی ما […]

اختصاصی مازنی خبر / گروه اجتماعی: در آخرین روزهای ماه مهر ، میزبان عبدالله رضیان نماینده مردم قائم شهر ، جویبار ، سوادکوه ، سیمرغ و سوادکوه شمالی و عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بودیم . هرچند این مصاحبه طولانیست اما بدون کوچکترین سانسوری منتشر شده است. گفتگوی خواندنی ما با رضیان را در زیر بخوانید.

انتقال آب دریای خزر به سمنان خواست شخص رییس جمهور است / احمدی نژاد و روحانی فقط در همین زمینه نظر مشترک داشتند

نماینده مردم قائم شهر ، سوادکوه ، سیمرغ و جویبار در مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتقال آب دریای خزر به سمنان به مازنی‌خبر گفت: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان موضوع جدیدی نیست که در دولت فعلی مطرح شده باشد. این موضوع از زمان دولت نهم و ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در کشور مطرح بوده است و شاید تنها وجه مشترک دولت فعلی و دولت قبلی به شمار می رود. چون هر دو رییس جمهور اهل سمنان بودند و دنبال تامین منافع این استان هستند.

دکتر عبدالله رضیان در گفتگوی چند ساعته با گروه خبری تکرار و پایگاه اطلاع رسانی مازنی‌خبر ، با بیان اینکه ما نمایندگان به دنبال تامین حقوق و منافع مردم هستیم افزود: شرکت در استیضاح وزیر نیرو با همین هدف صورت گرفت. علی رغم اینکه به ما انگ خودخواهی زدند و مورد شماتت برخی از همکاران خود در مجلس شورای اسلامی قرار گرفتیم. به طور مثال نماینده خوزستان به من گفت: پس با این حساب ما نفت خوزستان را هم نباید به سایر شهرها بفرستیم و مجازیم آن را فقط در انحصار خودمان نگه داریم. حتی برخی از دوستان ما در داخل استان نیز از این موضوع خرده گرفتند. در حالیکه به نظر من هر طرحی برای اجرایی شدن نیاز به مطالعات کارشناسی و اصولی دارد.

رضیان ادامه داد: مدیریت جدید سازمان حفاظت از محیط زیست کشور فقط به منظور همراهی با این طرح انتخاب شده است. وقتی دولتی ها جرات ورود به این مسئله را ندارند وظیفه نمایندگان مجلس است که از حقوق مردم منطقه دفاع کرده و از تبعات سوئ اجرای این طرح جلوگیری نمایند.

مازندران محل دپوی نمک تسویه شده
جواب درختان قطع شده در ۳۰۰ کیلومتر راه جنگلی را چه کسی می دهد؟!!!

وی در ادامه اظهار داشت: این طرح به غیر از بودجه های هنگفتی که برای اجرا می خواهد ، از مشکلات و مسائل زیست محیطی فراوانی نیز رنج می برد. از جمله اینکه حجم نمکی که از تسویه آب خزر به دست می آید قرار است در کجا تخلیه شود؟ اگر قرار است در مازندران دفن شود که فاجعه است! و اگر قرار است آب شور به سمنان انتقال یابد باعث رسوب و پوسیدگی لوله های انتقال آب می شود. به این موضوع تخریب جنگلها را نیز باید افزود. برای انتقال این حجم آب و لوله گذاری نیاز به تخریب بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه جنگلی است. چه کسی باید پاسخ درختان قطع شده را بدهد که برای بریدن یکی از آنها هم هزار حرف و حدیث وجود دارد.
و موضوع دیگر هزینه های سرسام آور اجرای این پروژه است که منابع مالی آن هنوز مشخص نیست.

رضیان با اشاره به اینکه بیش از ۹۳ درصد از بارندگی های استانهای شمالی کشور به دریا می ریزد افزود: با مهار آبهای شیرین ناشی از این حجم بارندگی و با صرف هزینه های کمتر می توان کمبود آب در استانهای خشک و کویری کشور را جبران نمود. مازندران خود از کمبود آب رنج می برد و بسیاری از روستاها از نعمت آب شرب سالم بهره مند نیستند و از سفره های زیرزمینی آب تغذیه می کنند. این وضعیت در استان گیلان و گلستان هم مشاهده می شود و دولت به جای حل کردن این مسئله به دنبال آبرسانی به استانی است که جمعیت آن یک پنجم مازندران است و با اعمال شیوه های غلط پیشنهادی ، بار مضاعفی بر دوش مشکلات فعلی کشور می گذارد. من شدیدا با این طرح نسنجیده رییس جمهور مخالفم. چون در درجه اول خود را یک ایرانی می دانم نه یک مازندرانی.

استقرار صنایع آب بر در استانهای کویری کشور
سمنان را چه کسی صنعتی کرد؟!!!

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: در طرح آمایش سرزمینی ، استان سمنان برای صنعتی شدن دیده نشده بود. اما دولتهای قبلی و فعلی این کار را کردند و با آوردن صنایع آب بر در این استان ، نیاز به تامین آب در آن را افزایش دادند. ایجاد صنایع آب بر فقط در استانهای مجاور خلیج فارس و دریای خزر امکان پذیر است. اما با اعمال سیاستهای غلط این اتفاق در استانهای کویری کشور به وقوع پیوسته است.

ما هرگز اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد!
رییس جمهور باید پاسخگوی تاریخ باشد

نماینده مردم قائم شهر ضمن انتقاد از رفتارهای سیاسی و غیر کارشناسی مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست ، از مقاومت نمایندگان مردم در مقابل اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: ما هرگز اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد و حاضر نیستیم منافع مردم و منطقه را فدای سهم خواهی عده ای خاص نماییم. استانهای شمالی متعلق به کل مردم ایران است و پیش بینی ها نشان می دهد که در ۲۰ سال آینده ، جمعیت این استانها به چند برابر امروز افزایش خواهد یافت. رییس جمهور ما باید در طول تاریخ پاسخگوی مردم باشد. سازمان حفاظت از محیط زیست نیز باید به جای تبعیت از رییس جمهور و کوبیدن بر طبل اجرای این طرح ، حافظ منافع مردم و پاسدار منابع طبیعی کشور باشد.

عبداله رضیان از مخالفت شدید تشکلهای مردم نهاد با اجرای این طرح و صدور بیانیه های متعدد در این رابطه خبر داد و افزود: ممکن است بسیاری از نمایندگان مجلس از این مخالفت حمایت نکنند و فکر کنند که ما به دنبال جمع کردن رای هستیم. اما نظر آنها برای ما مهم نیست. چیزی که مهم است اینست که ما باید پاسخگوی مردم و نسلهای آینده در تاریخ باشیم.

نیاز به شفاف سازی در همه ارکان نظام

عبدالله رضیان در ادامه گفتگو با مازنی خبر افزود: اخیرا طرحی مبنی بر شفافیت آرا در مجلس مطرح شد که من با آن هم موافقم و هم مخالف. قبل از هر چیز باید تعریف درستی از این موضوع بیان شود. آنچه که مسلم است با مکانیزم و ابزارهای سیاسی که در حال حاضر در کشور وجود دارد ، شفافیت فعالیتهای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی امکان پذیر نیست. به طور مثال حذف یارانه بنزین در مجلس. هیچ نماینده ای نمی تواند به صورت شفاف موضع خود را در این رابطه اعلام کند. یا موضوع برجام یا FATF !

وی ادامه داد: مکانیزم موجود بسیار غلط است و نمایندگان به دلیل تبدیل شدن هر چیزی به ابزارهای سیاسی ، نمی توانند مواضع خود را به صورت شفاف در موضوعات مختلف اعلام کنند. اما من برای این کار تمایل فراوان دارم. حتی برای ارائه اموال و دارایی های شخصی خودم. البته فقط مجلس نیست که باید در زمینه شفاف سازی پاسخگو باشد. این اتفاق باید در همه ارکان نظام بیفتد. چون همه ارکان نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم با آراء مردم انتخاب می شوند.

حذف یارانه ها در خدمت اقشار آسیب پذیر جامعه
برقراری عدالت اجتماعی کمترین حق مردم است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص حذف یارانه ها برای صاحبان خودروهای ۲۰۰ میلیون تومانی اظهار کرد: از نظر من دادن یارانه به تمامی آحاد جامعه از ابتدا ، طرحی بسیارغلط و غیر کارشناسی بود. دولت فعلی برای حذف یارانه ها ترس و واهمه دارد و مجلس تنها نهادی است که می تواند در این حوزه ورود پیدا کند. بنابراین مکانیزمی تعیین شد تا وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی سازو کارهای لازم برای حذف یارانه دهک های پردرآمد جامعه را معرفی کند. اما حذف یارانه نباید در بازی های دیگر دولت به کار گرفته شود . بلکه باید در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار بگیرد تا ضمن برقراری عدالت اجتماعی ، همه آحاد جامعه از حداقل امکانات معیشتی و رفاهی برخوردار گردند. و تنها در این صورت است که ریشه های فقر در جامعه از بین می رود.
افرادی که حدود ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارند ، خیلی نیازمند دریافت یارانه نیستند و فقط از روی لجاجت با مدیران دستگاههای اجرایی حاضر به انصراف از این موضوع نیستند.

دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در معرض خطر ورشکستگی!
تحریمها عامل اصلی رکود در صنایع خودروسازی

نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مازنی خبر اظهار کرد: این روزها شاهد افزایش قیمت خودرو بودیم. موضوع خودرو نسبت به سایر کالاهایی که در کشور تولید می شود از حساسیت ویژه ای برخوردار است. افزایش قیمت ارز به سه برابر قیمت قبلی ، عامل اصلی افزایش قیمت کالاها در کشور محسوب می شود. تولید کالای صنعتی مثل خودرو ، نیازمند تامین انواع قطعه و پرداخت هزینه های کارگری است. قطعه سازان نیز برای تولید قطعات خود مجبورند مواد اولیه را به چند برابر قیمت بخرند لذا قطعات خود را به نرخ روز در اختیار خودروسازان قرار می دهند. در چنین شرایطی افزایش قیمت خودرو در کشور دور از انتظار نیست.

عبدالله رضیان با اشاره به اینکه شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو ، از شرکتهای زیان ده هستند افزود: این دو شرکت علاوه بر اینکه زیان انباشته دارند ، از هزینه های سربار نیز رنج می برند. مثل هزینه های مدیریتی و کارگران اضافه! در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار کارگر و نیروی مستقیم در هر شرکت مشغول فعالیتند که با نصف این تعداد هم می توانند به کار خود ادامه دهند. اما چون سیاست دولت و وزارت کار بر اشتغالزایی است ، تاکنون از اخراج این نیروها جلوگیریشده است.

وی در ادامه یادآور شد: ارزش دارایی های سایپا ۴۳ میلیارد تومان برآورد شده است در حالیکه بدهی های شرکت از این مبلغ هم بیشتر است. شرکت ایران خودرو نیز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به شرکتهای قطعه ساز بدهکار است. بنابراین دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند. اما دولت نمی تواند بپذیرد که این دو شرکت ورشکسته شوند و مجبور است آنها را به خاطر تامین نیازهای داخلی سرپا نگه دارد. از طرفی دیگر واردات خودرو نیز به دلیل ارزبری زیاد ممنوع است.

رضیان افزود: مجلس به دولت پیشنهاد داد تا ایرانیانی که خارج از کشور زندگی می کنند ، خودرو وارد کنند. اما مشکل اینجاست که ایرانی مورد نظر برای خارج کردن پول خود باید ریال را به دلار تبدیل کند که در نهایت منجر به خارج شدن ارز از کشور می شود. در نتیجه این طرح مورد مخالفت شورای اقتصادی سران قوا قرار گرفت.

رضیان ادامه داد: در گذشته روزانه حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دستگاه خودرو در هر شرکت تولید می شد که به همراه ۱۲۰۰ دستگاه خودرو وارداتی ، نیاز داخلی کشور را تامین می کرد اما امروز تولید به ۴ هزار دستگاه در روز رسیده که پاسخگوی میزان تقاضا نیست. تعداد خودروهای انبار شده هم به ۲۰ هزار عدد نمی رسد. برای ارتقاء کیفی خودروها نیز ، قبل از تحریم ها سه قرارداد مهم با شرکتهای خودروسازی “رنو” ، “پژو” و “سیتروئن” منعقد کرده بودیم. و چند نمونه خودروی با کیفیت نیز تولید شد که قرار بود ۳۰ درصد آنها در داخل کشور به فروش برسد و بقیه صادر گردد.  انجام کار صادارات نیز به عهده همین شرکتها بود و تامین قطعات این خودروها تا ۵ سال بر عهده شرکتهای قطعه سازی داخلی. اما متاسفانه با خروج آمریکا از برجام ، این شرکتها نتوانستند مقاومت کنند و علی رغم میل باطنی خود قرارداد را لغو کردند. بسیاری از این شرکتها حتی تجهیزات خود را نیز به کشور آورده بودند و تا حدودی سرمایه گذاری کرده بودند که با اعمال فشارهای آمریکا همه چیز نیمه کاره رها شد. هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در صنایع خودروسازی به دنبال کیفی سازی باشد. در اغلب شرکتهای خودروساز موفق دنیا ، بیش از ۳۰ درصد از سرمایه گذاری ها ، به بخش تحقیقات اختصاص می یابد. اتفاقی که در کشور ما به دلیل تحریمها امکان پذیر نیست.

تمام سعی من بر اینست که حتی یک رای ناپاک وارد صندوق نشود
نمایندگان سالم هیچ منفعت مالی ندارند
حق نمایندگان برای دخالت در عزل و نصبها محفوظ است

نماینده مردم قائم شهر ، جویبار ، سوادکوه، سیمرغ و سوادکوه شمالی در خصوص بداخلاقی های انتخاباتی رایج در مازندران تصریح کرد: کسی که وارد میدان انتخاباتی و بازی های سیاسی می شود ، باید تبعات آن را نیز پذیرد. تابع چارچوبهای نظام باشد و اصول اخلاقی و دینی را رعایت کند. اما متاسفانه ما امروز شاهد رفتارهای غلط انتخاباتی هستیم. تمام سعی من بر اینست که حتی یک رای ناپاک وارد صندوق انتخاباتی نشود. متاسفانه در کشور ما در سالهای اخیر ، فرهنگ انتخاباتی با دروغ گویی ، حقه بازی و بازیهای سیاسی توام شده است. اما من معتقدم هم می توان پاک و شفاف بود و هم در رقابتهای انتخاباتی شرکت کرد. این فرهنگ نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

رضیان در گفتگو با مازنی خبر ادامه داد: نمایندگانی که می خواهند رفتار سالم داشته باشند و خالصانه برای مردم کار کنند هیچ منفعت مالی نخواهند داشت. اما اگر به دنبال رانت و فساد مالی باشند بالاترین خیانت را در حق مردم مرتکب شده اند. کاندیداهایی که در این زمینه بسیار مشتاق نشان می دهند بیشتر به دنبال حب قدرت هستند تا منافع مالی! نماینده شدن در مجلس شورای اسلامی چیزی جز دردسر و کار و زحمت نیست و کسانی که بخواهند در این مسیر سالم بمانند و سالم کار کنند ، باید از بسیاری از مسائل شخصی و حتی آسایش خانواده خود بگذرند ، تا بتوانند کرامت انسانی شان را حفظ کنند.

عبدالله رضیان در ارتباط با دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دستگاههای اجرایی افزود: یک نماینده واقعی باید بر عملکرد مدیران حوزه انتخابیه خود نظارت دقیق داشتته باشد. چون سرمایه های انسانی بر سرمایه های مالی کشور اولویت دارند و حق دخالت در عزل و نصب ها برای نمایندگان تا حدودی محفوظ است اما این دخالتها نباید بر مبنای حب و بغض ، یا سلایق شخصی و میزان همراهی مدیران با نمایندگان باشد. مدیران ارشد استانی باید در انتخاب مدیران شهرستانی حتما از نمایندگان حوزه انتخابی مشورت بگیرند.

اتفاقات خوبی که در سالهای اخیر در باشگاه نساجی افتاد نتیجه فشار نمایندگان به استاندار و وزارت ورزش و جوانان بود

وی گریزی هم بر وضعیت فعلی باشگاه نساجی قائم شهر زد و گفت: من واقعا قصد نداشتم در حوزه تیم داری باشگاه نساجی دخالت کنم. بلکه تلاش می کردم تا زیرساختهای ورزشی شهرستان را بهبود بخشم. اما اتفاقات خوبی که در سالهای اخیر در این باشگاه افتاد نتیجه فشار نمایندگان به استاندار و وزارت ورزش و جوانان بود. حرفهایی هم که یکی از مالکان این باشگاه پشت سر من می گوید بیشتر به حب و بغضهای شخصی خودش بر می گردد و نشانگر اینست که اطلاعات فنی دقیقی ندارد. در اینجا لازم است که از زحمات مدیر قبلی آقای پرهام نیز تشکر کنیم. ایشان در دوره قبلی مدیریت نساجی ضمن اظهار ناتوانی از ما کمک خواست. من به او گفتم که نماینده مجلس می تواند نهایتا ۱۰۰ میلیون تومان کمک برای شما جمع آوری کند. اما باشگاه بزرگی مثل نساجی حداقل ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد. ما می توانیم در هموارسازی کارهای اداری ، همکاری با نیروی انتظامی و سایر بخشها به شما کمک کنیم.

رضیان افزود: در زمان مدیریت آقای اسلامی در استانداری ، ما نشستهای متعددی با ایشان داشتیم. و آشنایی که بین آقای حدادیان و آقای اسلامی وجود داشت ، برای آوردن خط هواپیمایی وارش ، منجر به این شد که ۴۰ درصد از سهام باشگاه نساجی به آقای حدادیان واگذار شده و با این تیم همکاری کند. امسال نیز آقای صنیعی فر در رابطه با تیم داری باشگاه نساجی به مشکل برخورد. ما به یکباره متوجه شدیم ، باشگاه به شخص دیگری فروخته شده است. بدون اینکه حتی استانداری از این موضوع اطلاع داشته باشد. برای حل این مشکل جلسات متعددی تا نیمه های شب با استاندار وقت آقای حسین زادگان ، معاون سیاسی امنیتی و مالک پیشنهادی باشگاه برگزار شد. اما صلاحیت مدیر جدید تایید نشد. پس از آن بارها با آقای حدادیان رایزنی کردیم ، اما ایشان با خرید باشگاه و تیم داری موافقت نکرد. تا اینکه به دلیل اصرار بیش از حد استاندار و با گذاشتن پیش شرطهایی که خودش گذاشته بود ، سرانجام با تیم داری نساجی موافقت نمود. بعد از اینهمه تلاش آقای صنیعی فر به رسانه ها می گوید که نمایندگان مجلس برای تیم نساجی هیچ کاری نکردند! ایشان تاکنون هیچ تماسی با من نداشتند و همه پیگیری های من بر اساس تقاضای هواداران و حرمت مردم شهرم بود. چون بر این باورم که باید تا آنجا که در توان داریم در کنار تیم نساجی باشیم.

تامین هزار میلیارد تومان بودجه ، از محل صنایع آلاینده ، برای ساماندهی زباله در شمال کشور

رضیان در ارتباط با ساماندهی موضوع زباله و پسماند در مازندران توضیح داد: ساماندهی زباله و پسماند مازندران نیاز به صرف بودجه های سنگین دارد. در مازندران و در زمان استانداری آقای فلاح ، طرحهایی در این رابطه در برخی از شهرهای استان کلید خورد که همچنان نیمه کاره مانده است. به همین دلیل ما نتوانستیم پروژه ملی مشابه آن در شهرستان قائم شهر تعریف کنیم. اما در آینده ای نزدیک پایلوت دستگاههای زباله سوز مازندران در قائم شهر خواهد بود. در زمان مدیریت آقای اسلامی ، مدیریت شیرابه زباله و احداث تصفیه خانه انجام گرفت.
در سال گذشته ما موافقت مجلس ، برای تصویب لایحه دولت ، مبنی بر درخواست بودجه لازم از صندوق توسعه ملی را جلب کردیم. اما بنا به تصمیم حاکمیت و به دلایل امنیتی این منابع به دست نیامد و در جای دیگری صرف شد.

این نماینده مجلس در گفتگو با مازنی خبر افزود: شهرستان قائم شهر به تنهایی برای مدیریت پسماند خود نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. امسال در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه این موضوع مطرح شد تا از محل صنایع آلاینده ، هزار میلیارد تومان بودجه ، برای ساماندهی زباله در شمال کشور تامین گردد. شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر مناسب نیست. اگر تحریمها نبود می توانستیم از صندوق ذخیره ارزی مبلغی برای این موضوع اختصاص دهیم. اما امروز توان انجام اینکار برای دولت وجود ندارد.