کد خبر: 12788تاریخ انتشار : ۷:۴۷:۴۹ - چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸

مدیرکل امور شهری استانداری مازندران: شهرداری‌ها حق تامین هزینه تبلیغاتی کاندیداها را ندارند

اختصاصی مازنی خبر / گروه اجتماعی: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در رابطه با ساماندهی زباله و پسماند استان گفت: مدیریت زباله در مازندران به ۸ زون زباله تقسیم شده که به طور دقیق در طرح جامع پسماند استان گنجانده شده است. سید محمد محمدی تاکامی با حضور در دفتر گروه خبری تکرار […]

اختصاصی مازنی خبر / گروه اجتماعی: مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در رابطه با ساماندهی زباله و پسماند استان گفت: مدیریت زباله در مازندران به ۸ زون زباله تقسیم شده که به طور دقیق در طرح جامع پسماند استان گنجانده شده است.

سید محمد محمدی تاکامی با حضور در دفتر گروه خبری تکرار و پایگاه اطلاع رسانی مازنی خبر ، با بیان اینکه زیرساختهای فراهم شده برای ساماندهی زباله مازندران ، به دوبخش دستگاههای زباله سوز و کارخانه های تولید کمپوست تقسیم می شوند افزود: کارخانه کمپوست شرق مازندران که در شهرستان بهشهر واقع شده ، سه شهر بهشهر ، گلوگاه و نکا و ۵ شهرداری حومه را تحت پوشش قرار می دهد. این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ تن زباله مشغول به کار است.

وی در ادامه افزود: کارخانه های کمپوست علاوه بر تفکیک زباله های خشک و قابل بازیافت از سایر زباله های موجود مثل شیشه ، آهن و آلومینیوم و … مواد آلی موجود در زباله های تر را در نتیجه تخمیر به کمپوست تبدیل می کند که در بخش های مختلف کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد. زباله های دیگری هم هستند که در هیچ یک از این دسته ها نمی گنجند. به این نوع زباله ، زباله های برگشتی می گویند. مثل تشک خواب ، پلاستیک ، پارچه پنبه و … . این گونه زباله ها، به دلیل نداشتن بو و شیرابه قابلیت دفن شدن نیز دارند. در برنامه های جامع پسماند ، این دسته از زباله ها که گاهی ۴۰ درصد از زباله هر منطقه را تشکیل می دهد به دستگاههای زباله سوز منتقل می گردد.
نمونه این دستگاهها در شهرستانهای نوشهر و بهشهر وجود دارد که از زباله های برگشتی سایر شهرها تغذیه می کنند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران افزود: با توجه به اینکه زباله های مازندران از ارزش حرارتی بالایی برخوردار نیستند ، بدینوسیله می توان راندمان کارخانه های زباله سوز استان را بالا برد.

تاکامی با اشاره به اینکه کارخانه های کمپوست بهشهر، نکا و گلوگاه به دلیل کوچک بودن سالن های خود ، هنوز به طور کامل وارد چرخه نشده اند اظهار داشت: اعتبارات لازم برای توسعه سالنهای مورد نظر تامین و عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز می گردد. کارخانه کمپوست بابل نیز که از قدیمیترین کارخانه های کمپوست کشور به شمار می رود با ظرفیت ۱۰۰ تن زباله کار خود را شروع کرد که نیاز به بازسازی و بروز رسانی در آن احساس می شود. این کارخانه تا مرز تعطیل شدن پیش رفت. اما به همت شهرداری بابل و با توجه به کافی بودن فضای سالنها ، این کارخانه مجددا احیا و خط تفکیک آن راه اندازی شد. افزایش ظرفیت کارخانه به ۲۵۰ تن از دیگر برنامه های شهرداری بابل است که نامه نگاری های لازم نیز در این رابطه انجام شده که در صورت تصویب هیئت دولت ، سرمایه گذار آن جذب و عملیات اجرایی این طرح به زودی آغاز خواهد شد.

این مسوول همچنین یادآور شد: عملیات اجرایی کارخانه کمپوست تنکابن سال گذشته به اتمام رسید. این کارخانه مجهز به دستگاهی با روش ابتکاری هوادهی است که پشته های کمپوست را به طور متناوب هم می زند. لازم به ذکر است که نمونه این دستگاه در دانشگاه نوشیروانی بابل طراحی شده بود. دستگاه هواده یک دستگاه وارداتی است که در کشور اتریش ساخته می شود.
علی رغم همه تحریم ها ، دستگاه مورد نظر خریداری شده و در گمرک شهریار منتظر ترخیص است. پیش بینی می شود با راه اندازی این کارخانه تا پایان سال جاری زباله های سه شهر عباس آباد ، رامسر و تنکابن تحت پوشش این کارخانه قرار بگیرند.

افتتاح کارخانه کمپوست تنکابن و کارخانه زباله سوز نوشهر تا پایان سال ۹۸ 

محمدی تاکامی از پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی کارخانه زباله سوز نوشهر نیز خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه زباله سوز نوشهر با دو خط ۱۵۰ تنی و کارخانه زباله سوز ساری با سه خط ۱۵۰ تنی در حال احداث هستند که به دلیل اعمال تحریمها ، بسیاری از تکنولوژی های خود را توسط مهندسان داخلی ، طراحی و ساخته اند.
در حال حاضر فقط به یک برنامه نرم افزاری جهت کنترل سایت زباله سوز نیاز است که آن هم در حال بازنویسی است.
با توجه به تامین منابع مالی این پروژه ها امید می رود ، کارخانه کمپوست تنکابن و کارخانه زباله سوز نوشهر تا دهه فجر امسال افتتاح و به بهره برداری کامل برسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق قولی که به مردم منطقه چهار دانگه داده شد ، قرار بود دپوی زباله در این منطقه تا پایان جام جهانی کشتی ۲۰۰۶ انجام شود که متاسفانه تا سالهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. بنده به عنوان یک فعال زیست محیطی ، نسبت به این امر معترض هستم و معتقدم شهرداری ساری ، تمهیدات لازم برای دوی زباله در منطقه از جمله تصفیه شیرابه زباله را فراهم نکرده است. برای حل این موضوع به سراغ تکنولوژی های داخلی رفتیم. از جمله تکنولوژی که امروز در شهرستان قائم شهر و ساری کار می کند.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در گفتگو با گروه خبری تکرار ادامه داد: متاسفانه افرادی که این طرحها را ارائه دادند ، پیمانکار یا بیزینس مند نبودند. بلکه افرادی کاملا آکادمیک و علمی بودند که نیاز به آموزش الفبای اداری در شهرداری ها داشتند. همین امر موجب شد طرحهای ارائه شده علی رغم کم هزینه بودن ، با دست انداز و کندی اجرا مواجه شود که باعث سرخوردگی این طراحان بومی نیز شد. آنچه مسلم است مشکل شیرابه در هیچ کجای کشور به صورت صد در صد حل نشده است. اما این مشکل در مازندران به دلیل بالا بودن میزان آبهای سطحی ، از حساسیت بیشتری برخوردار است.

قائم شهر میزبان زباله های دپو شده از سال ۱۳۴۵

محمدی تاکامی با اشاره به پروژه های بلاتکلیف زباله در مازندران اذعان کرد: یکی از این پروژه های بلاتکلیف در شهرستان قائم شهر است. شهری با تابعه چندین شهر و روستا ، که از سال ۱۳۴۵ در آن زباله دپو می شود! خوشبختانه با پیگیری های جدی شهردار این شهر ، کارخانه کمپوست قائم شهر در مرحله فراخوان عمومی و واگذاری طرح قرار دارد. به روز رسانی کارخانه کمپوست قائم شهر با برآورد هزینه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان و با ظرفیت ۵۰۰ تن زباله از مهمترین اولویتهای شهرداری این شهر است که به مزایده گذاشته شده. امیدواریم با مشخص شدن سرمایه گذار، عملیات اجرایی آن نیز هر چه سریعترآغاز گردد. اجرای کارخانه زباله سوز از برنامه های جامع شهرداری قائم شهر در قدم بعدی خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: مشکل زباله و نفوذ شیرابه های ناشی از آن در شهرستان نور و جنگلهای الیمالات و روستاهای پایین دست ، از دیگر مشکلات جدی در حوزه پسماند استان است که به دلیل جانمایی نامناسب و عدم پرداخت به موقع هزینه های دستگاهها و ماشین آلات خریداری شده ، با مشکل مواجه شده است و امروز در مرحله مناقصه قرار دارد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران افزود: زباله های محمود آباد نیز به آمل انتقال می یافت اما در حال حاضر منطقه عمارت شهرستان آمل ، با بحران زباله مواجه است.
این منطقه در جاده هراز و در کاسه سد البرز واقع شده که به دلیل آلودگی های زیست محیطی نیازمند تخلیه فوری زباله است.
به همین دلیل آمل امروز جلوی ورود زباله از شهرهای دیگر را گرفته است. متاسفانه این دو شهر زمین مناسب برای دپوی زباله ندارند. همه زمینها یا کشاورزی هستند یا در نوار ساحلی قراردارند. قریب به یک ماه است که زباله محمود آباد در حال تخلیه و انتقال به خارج از استان است. قرار شد مکان تخلیه شده به یک فضای سبز شهری و تفریحی تبدیل شود. این اتفاق در شهر سرخرود نیز رقم خواهد خورد.

محمدی تاکامی افزود: اگر مبحث تولید برق از زباله در سالهای گذشته در اولویت قرار نمی گرفت ، بسیاری از کارخانه های کمپوست و زباله سوز شهرهای مازندران احداث و راه اندازی می شد.
پروژه بلاتکلیف بابلسر نیز در حال گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست است. طبق قراردادی که شهرداری این شهر با بخش خصوصی بسته ، زباله ها طی فرآیندی علمی به ریزدانه های دوستدار محیط زیست تبدیل می شوند که با اجرای این تکنولوژی علاوه بر ساماندهی وضعیت زباله ، از آلودگی و آسیبهای زیست محیطی نیز جلوگیری می گردد. این کارخانه در حال احداث و نصب دستگاههای مورد نیاز است.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در گفتگو با گروه خبری تکرار ضمن تشکر از پیگیریهای احمد حسین زادگان استاندار فعلی و مهندس اسلامی استاندار قبلی مازندران بابت حساسیت حل بحران زباله ، از اعطای وام های یک میلیارد تومانی با کارمزد ۴ درصد به شرکتهای دانش بنیان خبر داد و تصریح کرد: این تسهیلات از محل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور که وابسته به معاونت علمی راهبردی ریاست جمهوری است تامین و پرداخت می گردد که در صورت تایید طرح برای سرمایه گذاری ، تا سقف ۳۰ میلیارد تومان نیز افزایش خواهد یافت. با فراخوانی که استانداری مازندران در رابطه با ساماندهی زباله و پسماند اعلام نمود ، حدود ۴۰ شرکت در آن شرکت کردند و محصولات خود را در حوزه های مختلف به شهرداری ها معرفی نمودند که برخی از شهرداری ها با آنها قرارداد بستند. از جمله حوزه زباله های کشاورزی و دامداری که میزان آن بیش از زباله های خانگی برآورد شده است.

دعوت از استارت تاپ ها برای فعالیت در حوزه پسماند استان

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران ادامه داد: تا به امروز استارت آپ های زیادی در حوزه پسماند فعالیت نکرده اند اما ما تلاش می کنیم با دعوت از این ۴۰ شرکت و با همکاری مراکز رشد مازندران ، طرح های جدیدی در این زمینه ارائه دهیم تا موافقت صندوق نوآوری و شکوفایی کشور را برای تامین منابع مالی و اعتباری جلب کنیم.

محمدی تاکامی تفکیک زباله از مبدا را از دیگر برنامه های مدیریت شهری در حوزه پسماند معرفی نمود و افزود: اختلاط زباله های با ارزش با زباله های دیگر ، علاوه بر افزایش هزینه های حمل و نقل و دفن زباله ، آلودگی های زیست محیطی فراوانی نیز ایجاد می کند که در صورت مدیریت می تواند منجر به درآمدزایی گردد.
این طرح به صورت جدی در تمام شهرداری ها آغاز و آیین نامه مربوطه نیز به تصویب کارگروه پسماند استان رسیده است تا مراکز دفن زباله از هر گونه زباله های قابل بازیافت عاری شوند.
با اجرای این طرح از به کارگیری نیروی انسانی در محل دپوی زباله و آسیب های اجتماعی ناشی از آن جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی در ادامه اظهار داشت: بیش از ۶۰ شهرداری و بیش از ۳ هزار دهیاری در مازندران وجود دارد که زباله های خود را به ۲۸ مرکز دفن زباله استان تحویل می دهند.در این راستا لازم است محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی ، شرایط بهتری برای اجرای طرحهای پیشنهادی در حوزه پسماند فراهم نماید.

۵ درصد کاهش زباله خانگی ، معادل ۲۵ درصد کاهش حجم زباله های دپو شده

محمدی تاکامی با تاکید بر اینکه یکی از شعارهای استاندار ، ایجاد مازندران پاک است، افزود: اگر هر شهری فقط بتواند ۵ درصد از میزان زباله های خود را کم کند ، ۲۵ تا ۳۰ درصد از حجم زباله های دپو شده کاسته خواهد شد. که این رقم بسیار قابل توجه است. البته رسیدن به این هدف نیازمند فرهنگ سازی و برنامه های آموزشی است. اگر شهروندان مازندرانی بتوانند شهر و روستای خود را پاکیزه نگه دارند ، این اخلاق به عنوان یک فرهنگ اجتماعی نهادینه شده و مسافران و گردشگران نیز از آن تبعیت خواهند نمود.
مازندران به عنوان یک استان ملی ، نیازمند یک عزم ملی با همکاری رسانه های جمعی است. بخش اعظم زباله های شهرهای گردشگر پذیری مثل کلاردشت ، نتیجه ریختن زباله توسط مسافران است. به همین نسبت سواحل مازندران نیز مملو از زباله است. سرانه تولید زباله در ایران بسیار بالاتر از میانگین جهانی و در مازندران بسیار نگران کننده تراست.
این ارقام در ایام تعطیل و عید نوروز به سرحد خود می رسد که نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتر توسط مطبوعات و رسانه های جمعی است. تشکیل یک کارگروه رسانه ای در این زمینه بسیار الزامی است.

محمدی تاکامی در خصوص زیباسازی شهرهای مازندران تصریح کرد: آنچه که چهره مازندران راخراب می کند ، ورودی شهرهای استان و خیابانهای مملو از مغازه های فرسوده مکانیکی ، آپاراتی و تعمیرگاههاست که نیازمند ساماندهی است. مبحث درختکاری در مازندران جدی گرفته نشده است. کاشت ۶۰۰ هزار اصله نهال در خیابانها و جاده های بین شهری نیز به دلیل عدم مراقبت از نهالها و نگهداری نامناسب از فضاهای سبز شهری خیلی موفق نبود. برای رسیدن به مازندران زیبا نیازمند همکاری سمن ها و تشکلهای مردمی هستیم.

افزایش نیروی انسانی در شهرداری ها از چابکی سازمانها می کاهد

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در گفتگو با گروه خبری تکرار ضمن اشاره به افزایش نیروی انسانی در شهرداری های استان افزود: متاسفانه امروز با افزایش نیروی انسانی در شهرداری ها ، شاهد هستیم که بخش عمده ای از اعتبارات و درآمدهای داخلی شهرداری ها، صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری می شود که این امر مانع از اجرای به موقع پروژه های عمرانی و انجام سایر تعهدات شهرداری ها می گردد. نیروهای انسانی در شهرداری ها باید در قالب چارتهای سازمانی تعریف شوند و یا پیمانکارانی که با آنها همکاری می کنند.
در غیر این صورت جذب هرگونه نیروی شرکتی ممنوع و غیر قانونی است. به کارگیری افراد بر مبنای سفارش و یا روابط اداری ، بدون در نظر گرفتن مهارتهای لازم ، علاوه بر آسیب زدن به بدنه شهرداری ها ، واحدها و سازمانهای مرتبط را از حالت چابکی خارج کرده و حرکت آن را کند می کند. دفتر امور شهری استانداری تنبیهاتی در این زمینه در نظر گرفته است. شهرداری ها متولی اشتغالزایی نیستند. اما می توانند با اجرای پروژه های عمرانی ، علاوه بر ایجاد درآمد پایدار ، به اشتغالزایی شهر خود نیز کمک کنند.
به کارگیری نیروهای پشت میز نشین راندمان کاری شهرداری ها را پایین می آورد. طبق استانداردهای موجود، ۴۰ درصد از نیروهای انسانی باید اداری و ۶۰ تا ۷۰ درصد باید عملیاتی باشند. در صورتی که امروز این نسبت کاملا برعکس شده است.

محمدی تاکامی در خاتمه گریزی هم بر انتخابات مجلس شورای اسلامی زد و گفت: شهرداری های مازندران باید با ایجاد فضاهای لازم ، شرایط برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم آورند. اما هرگز نباید در تامین هزینه های تبلیغاتی کاندیداها مشارکت داشته باشند. شهرداری یک نهاد خدمات رسان است و نباید در هیچ جناح سیاسی ورود پیدا کنند یا از آن جانبداری کنند.