کد خبر: 15707تاریخ انتشار : ۱۵:۳۶:۳۷ - یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹

نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس: می‌توان قانون را به سمت مردم و نیازهای آنان خم کرد

ماهنامه سراسری تکرار / مهرآسا جانعلی پور :‌ نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس در رابطه با عملکرد شورای دوره پنجم به گوشه ای از برنامه های انجام شده توسط شورا و شهرداری این شهر اشاره کرد. صابر سام دلیری در گفتگوی اختصاصی با تکرار اظهار داشت: می‌توان گفت شورای پنجم شهر چالوس نسبت به […]

ماهنامه سراسری تکرار / مهرآسا جانعلی پور :‌ نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس در رابطه با عملکرد شورای دوره پنجم به گوشه ای از برنامه های انجام شده توسط شورا و شهرداری این شهر اشاره کرد.

صابر سام دلیری در گفتگوی اختصاصی با تکرار اظهار داشت: می‌توان گفت شورای پنجم شهر چالوس نسبت به دوره چهارم تغییر صددرصدی داشت و به لطف دوستان در سال نخست بنده را به عنوان رئیس و هماهنگ کننده شورا انتخاب کردند.‌‌
وی ادامه داد: مهمترین و اصلی‌ترین وظیفه شوراها انتخاب شهردار است چراکه باید مدیریت شهری و شهرداری به مدت چهار سال در اختیار یک شخص باشد. و در نهایت آقای جعفرردایی که سابقه ۱۰ سال شهرداری در شهر مرزن آباد را در کارنامه داشت، شهردار منتخب ما شد. این انتخاب ما با هدف خاصی انجام شد و با هم فکری همه اعضای شورا به این نتیجه رسیده بودیم فردی را انتخاب کنیم که به شهرداری و حیطه کاری آن آشنا و به اصطلاح کار بلد باشد.

* مردم تغییرات انجام شده در شهر و مدیریت شهری را لمس کردند

نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس، یکی از ویژگی‌های شورای پنجم در این شهر را داشتن میانگین سنی۳۳ تا ۳۴ سال برشمرد و افزود: از دیگر ویژگی‌های شورای پنجم در چالوس می‌توان به تخصص اعضاء در حوزه‌های مختلف همچون عمران، بحث ترافیکی، حقوقی و ورزشی اشاره کرد که می‌تواند به مدیریت شهری در پیشبرد اهدافش کمک کند و درواقع مجموعه شورا به عنوان امین مردم، مشاوره رایگان در اختیار شهرار قرار می‌دهند و نیازی نیست که مشاوری از بیرون مجموعه انتخاب شود.
خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد به طوری که مردم تغییرات صورت گرفته در شهر و مدیریت شهری را لمس کردند. شورای شهر چالوس در دوره چهارم علی‌رغم زحمات دوستان، جایگاه و مقامی که باید در بین دستگاه‌های اجرایی داشته باشد را نداشت.

*اجرای فاز دو رینگ دو و ساماندهی رودخانه چالوس رود

صابر سام دلیری به بافت قدیمی شهر و رابطه آن با گره های ترافیکی اشاره کرد و گفت: در بحث ترافیک، طرح تفصیلی داریم که در سال ۸۷ مصوب شد و در آن رینگ‌ها و خیابانها و شبکه‌هایی را متصور بودند تا بتوانند این معضل و گره را که در مرکز شهر وجود داشت حل کنند.
همچنین رینگ ۲ شهری را به مسافت حدودی ۸ کیلومتر داریم که دو کمربندی سردار شهید سلیمانی و سردارشهید یاسر زندی را به هم متصل می‌کند و در پنج فاز تقسیم شده که در فاز دوم تملک‌های آن صورت گرفته و در حال حاضر بلوار سازی، روشنایی و آسفالت آن انجام می‌شود و هدف ما این است که تا پایان سال کار را به اتمام برسانیم و پروژه افتتاح شود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس افزود: فاز دو رینگ دو که از خیابان ۱۷ شهریور شروع وبه پل آبنما ختم می‌شود، ۸۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد و برای اجرای این پروژه از پل آبنما تا خیابان تختی ۶۰ تا ۷۰ درصد تملکها انجام شد و اعتبارات اجرای این طرح هم از محل اعتبارات داخلی است.
کار مهم دیگری که در شورای دوره پنجم انجام شد توجه به رودخانه چالوس رود است که از مرکز شهر عبور کرده و آن را به دو بخش تقسیم می‌کند و نگاه ما بر این بود که از این ظرفیت به صورت خاص و ویژه استفاده کنیم. درست است که ساحل برای ما خیلی اهمیت دارد و بعضی از شهرهای ساحلی هستند که از این فضا استفاده می‌کنند ولی در ۴ دوره گذشته مدیریت شهری، نگاه مردم چالوس بر این بود که در کرانه رودخانه اقداماتی همچون تثبیت و ساماندهی رودخانه، ایجاد فضاهای تفریحی و گردشگری انجام شود و در این رابطه پروژه پل تا پل را تعریف کردیم که از پل مرکز شهر تا پل کمربندی است و با بودجه ای که از محل منابع داخلی و سفر مقام معظم رهبری به مبلغ حدودی دو و نیم میلیارد تومان و وامی که از سازمان همیاری و شهرداری کشور گرفتیم در حدود ۶ میلیارد تومان، مناقصه برگزار کردیم و پیمانکار در حال حاضر مشغول کار است.
وی رودخانه چالوس را یکی از رودخانه های وحشی و حفاظت شده استان برشمرد و افزود: شاید بیش از ۲۵ سال مدیریت شهری چالوس پیگیر بود تا از سازمان‌های مربوطه مثل اداره کل منابع آب مجوزهای لازم برای ورود به رودخانه را بگیرد تا بستر و حریم رودخانه را مشخص و در این فضا کار کند و در همین رابطه مشاوری انتخاب کردیم که توانست مجوزهای لازم را اخذ کند.

*اصلاح خروجی آزادراه و تغییر آن به شهر

صابر سام دلیری تصریح کرد: از جمله مشکلات دیگری که در چالوس وجود داشت می‌توان به آزادراه اشاره کرد.علی‌رغم اینکه وجود آزادراه مزایای بسیار فراوانی برای منطقه ما داشته ولی با توجه به اینکه خروجی های آزاد راه به سمت چالوس به کمربندی منتهی می‌شد متأسفانه گردشگران از طریق کمربندی از شهر خارج می‌شدند و فضای ورود به شهر را نداشتند و برای اصلاح آن دو پروژه بزرگ را تعریف کردیم که یکی پروژه اصلاح مبادی ورودی شهردر مناطق مختلف مثل پارک سنگی، منطقه دارکلا، شمال آباد، دارمیش کلا، اُلوی کلا، خط ۸ ، اشکار دشت و فقیه آباد بود که به عنوان یک پروژه بزرگ دو و نیم تا سه میلیاردی تعریف کردیم که شامل پل، لچکی و ورودی خروجی ها است. از دیگر پروژه‌های بزرگ چالوس می‌توان به احداث مجتمع فرهنگی ورزشی محله دارکلا اشاره کرد که تا یک ماه دیگر به بهره برداری می رسد و شامل زمین والیبال، زمین فوتبال چمن، پارک کودک و خانه هنر است که بیش از سه و نیم میلیون تومان هزینه در بر داشت و باب دل مردم شد.

*افتتاح جاده ساحلی، اَبَر پروژه شهر چالوس

این عضو شورا در ادامه به پروژه مربوط به خیابان بسیار استراتژیک و مهم خط هشت اشاره کرد و گفت: این پروژه میدان غربی شهر چالوس را به ساحل وصل می کند و تملکات آن انجام و تصویب شد که یک خیابان ۴۵ متری از میدان خط هشت به ساحل وصل شود.
وی با بیان اینکه ساحلی بودن شهر چالوس سبب شد تا اَبَر پروژه ای را برای شهر تعریف کنیم که طی آن میدان خط هشت که در غربی ترین نقطه شهر چالوس وجود دارد به رودخانه چالوس متصل می‌شود و طول این جاده ساحلی حدود ۴کیلومتر است و ازقبل در طرح تفصیلی دیده شد ولی به زمینها و مناطق مسکونی برخورد می کرد و مشاور گرفتیم و به کمک مجموعه فرمانداری و استانداری مشکل آن حل و حدود ۸۰ درصد بحث سنگ چین ساحلی آن و حدود ۶۰ درصد از زیرسازی های آن انجام شد.
یکی دو تملک دیگر هم در این منطقه داریم که در ماه آینده اتفاق می‌افتد و قول دادیم بحث زیر سازی، روشنایی و پیاده روسازی این جاده ۳۰ متری تا پایان سال به اتمام برسد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ این پروژه را افتتاح کنیم.
وی در ادامه گفت: این پروژه تحول عظیمی در بحث حل مشکل ترافیک، جذب گردشگر و درآمد شهرداری ایجاد می کند و با توجه به اینکه زمین های آن منطقه بیشتربا کاربری گردشگری هستند می‌تواند اتفاقات خوبی رخ دهد و چند سرمایه‌گذار خوب هم در این رابطه پیگیر دریافت مجوزهای هتل و مجتمع های تفریحی در کنار خیابان ۳۰ متری هستند.
بعضی از پروژه های استان در بحث گردشگری تحولات عظیمی در شهر به وجود آوردند و همه نام آن شهر را با نام آن پروژه بزرگ می شناسند و ما هم این دغدغه را داشتیم که پروژه این چنینی تعریف کنیم.

*هتل ۵ستاره بعد از ۴۰سال در چالوس ساخته می‌شود

صابر سام دلیری با بیان اینکه متأسفانه بعد از انقلاب مجوز ساخت هتل در چالوس صادر نشده بود ولی با تلاش و پیگیری شورا و شهردار، دفتر فنی شهرسازی و در نهایت کمک استانداری، کمیسیون ماده ۵ و همدلی اعضای شورا قرار است هتل ۵ستاره بعد از چهل سال در چالوس احداث شود، اظهار داشت: مجوزها و پروانه آن صادر شد و شروع به کار کرد و این اتفاق بسیار بزرگ در حوزه گردشگری و اشتغال است چراکه بیش از ۳۰۰ شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود و گرچه وظیفه مدیریت شهری ایجاد اشتغال نیست ولی می تواند در حل معضل بیکاری نقش مهمی ایفا کند.

*حل مشکل ترافیک و احداث پارکینگ در محل‌های پرتردد

نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس در ادامه به معضل ترافیک اشاره کرد و ادامه داد: گاهی در بزنگاه‌ها و نقاط کور شهر به ویژه محله های قدیمی، ساختمان‌ها و املاکی وجود داشت که مشکل ترافیک به وجود می آورد و بیش از ۶ میلیارد تومان در این بخش اعتبار در نظر گرفتیم تا مشکل را برطرف کنیم.
مشکل دیگری که اکثرشهرهای استان مازندران به ویژه در مناطق غربی استان وجود دارد، بحث کمبود پارکینگ است در هسته مرکزی شهر ما نزدیک به ۳هزار متر در دل شهر و در یک منطقه پرترافیک به نام محله گل سرخی که به خیابان راه دریا متصل می‌شد تملک پارکینگ انجام دادیم و در همین رابطه توافق دیگری داریم که سبب بازگشایی خیابان و احداث پارکینگ‌های یک طبقه می شود تا با این کار قسمتی از این مشکل را در شهر چالوس حل کنیم.

*گرانی قیر، ما را در بحث آسفالت دچار چالش کرده است

وی با بیان اینکه مشکلات همیشه وجود داشته و در آینده هم خواهد بود و مهم این است که برای کار خود نقطه شروعی در نظر بگیریم و هدف گذاری کنیم . گرچه نمی توان با یک دوره شورا همه مشکلات حل شود ولی با ریل‌گذاری‌های انجام شده شورای بعدی می‌تواند گام مثبت رو به جلو بردارد.
مردم چالوس، مردم مظلومی هستند ودربعضی مواقع از حق قانونی خود می‌گذرند و صبر و تحمل می‌کنند. شاید پروژه آسفالت یک پروژه روبنایی باشد ولی آن را نقطه ضعف خود می‌دانیم که با توجه به گرانی بیش از حد قیمت قیر و مشکلاتی که در این حوزه داریم کمی ما را دچار چالش کرده است. جمعیت شهر چالوس نزدیک به ۶۵ هزار نفر است و این در حالی است که دولت سوبسیدهای خاصی به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفرجمعیت می دهد و در بخش ماشین آلات و سوخت به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر کمک می‌شود و چالوس به نسبت جمعیت خود از کمک‌های کمتری بهره‌مند است.

* شهرداری و شوراها معمولا در لبه تیغ قانون حرکت می‌کنند

وی در ادامه به انتخاب و عملکرد شهردار اشاره کرد و گفت: طبیعتاً هر انتصاب و هر انتخابی حامیان و مخالفانی دارد و من سعی کردم در انتخاب شهردار نه حامی صرف باشم و نه مخالف صرف و گفتن این جمله شاید بعد از سه سال خیلی موضوعیت پیدا نکند که بگویم من حامی شهردار بودم و به وی رأی دادم ولی با شناختی که از شهردار داشتم و با توجه به تجربه ۱۰ ساله شهردار در مدیریت شهری وی را انتخاب کردم و معتقدم همیشه به قطار در حال حرکت سنگ می زنند.
قوانین شهرداری ما در جاهایی دچار نقص است و اصلاح نشد و به هر دلیلی شهرداری و شوراها معمولا در لبه تیغ قانون حرکت می‌کنند و گاهی شوراها را لباس قانونی پوشیدن به بعضی بی قانونی ها می‌بیند. خواسته های مردم به گونه ای شده که نباید قانون شکسته شود ولی می توان قانون را به سمت مردم و نیازهای آنان خم کرد و معمولا شهردار‌ها در معرض خطر هستند و گاهی ممکن است در راستای حل مشکلات مردم اقداماتی صورت گیرد که شهردار را دچار چالش نماید به عنوان مثال می توان به بحث زباله اشاره کرد که چندین دستگاه متولی باید کار انجام بدهند ولی در این موضوع نوک پیکان انتقاد به سمت شهرداران است.

*از عملکرد شهردار راضی هستیم

وی با بیان اینکه تا به امروز از عملکرد شهردار راضی هستیم و اگرانتقاداتی وجود دارد مطمئناً سازنده و از سر دلسوزی است، تصریح کرد: ما باید پاسخگوی مردم باشیم و گاهی شاید خواسته های مردم هم راستا با اقدامات شهرداری نباشد ولی با توجه به ظرفیت‌ها، تخصص‌ها و انرژی که در شورا وجود دارد همه اعضاء، ساعت‌ها در دفتر شورا پاسخگوی مطالبات مردم هستند و انتظار می‌رود که اقدامات ما اقدامات بسیار بهتری باشد.
بنده از خودم انتظار دارم در این یک سال باقیمانده از عمر شورای پنجم، اقدامات بزرگتری انجام شود و انتظار مردم هم همین است و فکر می‌کنم فرصت‌های خدمت هم برای ما و هم برای شهردار بسیار کوتاه است و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم و در فرصت باقیمانده پروژه‌های نیمه کاره را به سرانجام برسانیم چراکه هرچه بیشتر زمان می‌گذرد هزینه های ساخت هم بیشتر می‌شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس یکی از معضلات امروز شهر را بحث آسفالت عنوان کرد و افزود: در بحث تأمین آسفالت مورد نیازدر حدود ۷میلیارد تومان قرارداد داریم و نیاز است که تلاش و پیگیری بیشتر انجام شود چراکه آسفالت خواسته دم دستی مردم است و انتظار داریم در این رابطه اقدامات مؤثری انجام شود.

*برگزاری دو جشنواره بزرگ فرهنگی ورزشی در ساحل چالوس

صابر سام دلیری به اقدامات فرهنگی و ورزشی شورا و شهرداری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۶ پارک در محله‌های مختلف تعریف و دو جشنواره بزرگ برگزار کردیم که متأسفانه شیوع بیماری کرونا ما را دچار چالش کرد.
درساحلی که سوت و کور بود و حتی مردم رغبت نمی‌کردند در آنجا حضور پیدا کنند دو جشنواره فرهنگی ورزشی در سال ۹۷ و ۹۸ برگزار کردیم که از آن جمله می توان به جشنواره ورزش های ساحلی آبی «جت سا» اشاره کرد که با استقبال خوب مردم مواجه شد.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های خوب شهردار اشراف به تمام مسائل شهر است و برای آن برنامه ریزی می کند و پیگیر است و کل سیستم شهرداری را با خود همراه می‌کند و تنها دغدغه ما سرعت بیشتر است تا در دوره ما اتفاقات نو و بزرگی که تا به حال سابقه نداشته انجام‌ شود و تلاش ما برای پیشبرد این هدف، حفظ و صیانت از مجموعه شهرداری است که معمولا در حال خدمت و کمک به مردم دچار چالش می شوند.

*ساماندهی محل دپوی زباله ومحصور کردن محل به منظور هدایت شیرابه‌ها

نائب رئیس شورای اسلامی شهر چالوس در ادامه به بحث زباله و گردشگری اشاره کرد و گفت: زباله معضل و گردشگری یک فرصت است و به ظاهر در تضاد ولی به هم مرتبط هستند و با توجه به اینکه بالای ۸۰ درصد از شهرهای ما درگیر معضل زباله هستند دو پروژه بزرگ در حوزه بازیافت زباله و کارخانه تولید انرژی از زباله در دو شهر نوشهر و ساری در مرحله آخر و شروع به کار هستند.
متأسفانه سالیان سال است که زباله ها را به جنگل منتقل می‌کنند و محل دپوی زباله سیمای جنگل را زشت کرده بود و در نخستین گام اقدام به تثبیت و ساماندهی خود محل دفن زباله کردیم و برای هدایت شیرابه ها محوطه را محصور کرده و خاکریزی انجام دادیم و به این وسیله پوشش گیاهی از بین رفته را به منطقه بازگرداندیم و تفکیک زباله از مبدأ را با جدیت بیشتر در دستور کار خود قرار دادیم.

وی یاآور شد: موافقت نامه ها و دستورالعمل هایی که در سالهای گذشته وجود دارد حاکی از آن است که زباله سوز نوشهر برای شهرستان چالوس و نوشهر در نظر گرفته شده و کارخانه زباله‌سوز کمپوست باید از یک حداقلی کمتر نباشد تا کوره روشن باشد و انتظار داریم با توجه به اینکه کارخانه نوشهر آماده به کار است شهر چالوس هم بتواند از این فضا و فرصت استفاده کرده و زباله ‌های خود را به آنجا منتقل کند.

* تلاش مجموعه شهرداری و مدیریت شهری نوشهر را ستایش می کنیم

از شهرداری، و مدیریت شهری و شهرستانی نوشهر به خاطرپیگیری این پروژه بسیار بزرگ تشکر می‌کنیم و می‌دانیم که سال‌ها از محل بودجه داخلی و دولتی برای راه اندازی این کارخانه زباله هزینه کردند و این کارخانه به عنوان پایلوت می‌تواند مشکل زباله شهرستانهای چالوس و کلاردشت را هم حل کند و انتظار داریم در روزهای آینده توافقاتی انجام شود و انتقال زباله شهرستان چالوس به زباله سوز نوشهر صورت گیرد.

* گاهی انتظارات به حق شهروندان و مدیران برآورده نمی‌شود

صابر سام دلیری در بخش دیگر از سخنان خود به زمزمه جدایی غرب و شرق استان اشاره کرد و گفت: روزی که استان گلستان از مازندران جدا شد همه مازندرانی ها ناراحت شدند اما این حق را به مردم گلستان دادیم که شاید از این طریق بتواند به خواسته های به حق خود برسند و در مسیر پیشرفت قرار بگیرند و تجربه نشان داده که گاهی استان‌هایی که جدا شدند جزء مناطق محروم بودند با توجه به اینکه استان مجزا و مرکز استان شدند بودجه گرفتند و نگاه دولت و حاکمیت به این مناطق باعث پیشرفت آن منطقه شد.
اگر امروز صدایی از غرب استان مبنی بر جدایی بلند می شود همه ما از ته دل ناراحتیم چراکه ما یک مازندران بزرگ را متصور هستیم و از گلوگاه تا رامسر خود را مازندرانی می دانیم. چه بهتر بود هنوز استان گلستان هم به ما وصل بود و ما یک استان بزرگ‌تر داشتیم و تأثیرگذاری بیشتری داشتیم و اگر استانی شدن غرب حرف ماست نگاه ما به جداسازی نیست ولی گاهی انتظاراتی که شهروندان و مدیران دارند شاید برآورده نمی‌شود احساس می‌کنیم که خواسته هایمان را این گونه مطرح کنیم.