کد خبر: 20040تاریخ انتشار : 8:43:04 - یکشنبه 17 اکتبر 2021

گزارش ویژه / کرونا حریف زیباجویان نشد!

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی: کرونا که آمد ، بسیاری از کسب و کارها با مشکلات درآمدی مواجه شدند. معلق ماندن فعالیت برخی از صنوف در پیک های کرونایی ، علاوه بر ایجاد رکود اقتصادی ، سیاری از فعالین این عرصه را بیکار و خانه نشین کرده است. کلینیکهای خصوصی و بخشهای مربوط […]

گزارش ویژه / کرونا حریف زیباجویان نشد!

اختصاصی مازنی خبر / مهتاب مظفری سوادکوهی: کرونا که آمد ، بسیاری از کسب و کارها با مشکلات درآمدی مواجه شدند. معلق ماندن فعالیت برخی از صنوف در پیک های کرونایی ، علاوه بر ایجاد رکود اقتصادی ، سیاری از فعالین این عرصه را بیکار و خانه نشین کرده است.

کلینیکهای خصوصی و بخشهای مربوط به جراحی زیبایی و اعمال الکتیو از جمله مشاغلی هستند که در دو سال اخیر با کاهش درآمد و تبعات ناشی از شیوع کرونا مواجه شده اند.

اما شواهد نشان می دهد که میزان تقاضا برای انجام جراحی زیبایی به خصوص عمل رینوپلاستی در مازندران کاهش پیدا نکرده است!

آیا جراح پلاستیک با جراح زیبایی تفاوت دارد ؟ | جراح بینی اصفهان | دکتر مجید راستی

اگر چه آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد و هیچ منبع رسمی یا غیر رسمی ، این موضوع را تایید نکرده است ، اما صفهای طولانی مراجعه کنندگان ، مقابل مطب جراحان زیبایی به خصوص متخصصین عمل رینوپلاستی ، خود موید همین مسئله است.

دور کاری بسیار از کارمندان و پرسنل مراکز اداری و خدماتی ، غیرحضوری بودن دانشگاه‌ها و مدارس ، بیشتر شدن اوقات فراغت و داشتن وقت اضافه سبب شده که تمایل به انجام جراحی های زیبایی در شرایط کرونایی بیشتر شود.

اگرچه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عمل‌های غیرضروری از جمله جراحی‌های زیبایی در زمان اوج گیری کرونا صادر کرد ، اما به نظر می رسد ، مانند بسیاری از دستورالعملهای دیگر وزارت بهداشت آنگونه که باید جدی گرفته نشد.

شنیده ها حاکی از آن است که برخی از کلینیکهای خصوصی استان در زمان اوج گیری کرونا هم به فعالیت خود ادامه دادند و در تعداد محدودتر اقدام به بستری بیماران می کردند.

 

عدم رتبه بندی جراحی های زیبایی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در همین رابطه به مازنی خبر می گوید:

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی رتبه بندی مشخصی در خصوص جراحی های زیبایی انجام نداده و به همین دلیل ، دانشگاه  علوم پزشکی آمار دقیقی در دست ندارد.

دکتر تورج اسدی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران: در حال حاضر کمبود تخت های بیمارستانی نداریم

دکتر تورج اسدی با بیان اینکه در ایام کرونا دستورالعملهای  کشوری واستانی مبنی بر منع اعمال الکتیو به بیمارستانها اعلام شده است ، افزود: صدور این دستورالعملها به جهت تعطیلی بخشهای مربوط به جراحی های الکتیو از جمله عمل رینوپلاستی در بیمارستانها و در ایام اوج بیماری کرونا انجام شده که هدف اصلی آن ، ایجاد آمادگی و افزایش ظرفیت در مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی ، برای پذیرش بیماران کووید ۱۹ در زمان بحران و اوج گیری بیماری بود. این موضوع به طور مداوم تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی پیگیری و اجرا شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: در بازدید های مستمری که از مراکز درمانی ، به خصوص در زمان منع جراحی های الکتیو داشتیم ، در صورت مشاهده هر گونه تخلف ، تذکرات لازم داده شده و با متخلفان برخورد قانونی صورت گرفته است.

به عنوان نمونه از بیش از ۱۱هزار بازدیدی که از مراکز درمانی و موسسات ، کلینیکها و مطبهای سطح استان در سال گذشته داشتیم ، علاوه بر تذکر کتبی ، دو مرکز جراحی محدود استان نیز به دلیل تخلف در همین زمینه ، پلمب و  پرونده آنها به مراجع قضایی ارسال شد.

دکتر اسدی ضمن تاکید بر نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و آموزش مردم در کاهش میزان گرایش مردم به جراحی های غیر ضرور و تصمیم گیری های درست درمانی ، افزود:

انچه که مسلم است ، نقش رسانه ها به خصوص رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری در فرهنگ سازی اجتماعی ، بسیار مهم و حیاتی است. دانشگاه علوم پزشکی بارها در این خصوص و در برنامه های صدا و سیمای مرکز مازندران که با حضور پزشکان وکارشناسان مجرب برگزار شده ، نسبت به آگاهی بخشی شهروندان و هم استانی های عزیز اقدام نموده است.

سازمان نظام پزشکی یکی دیگر از نهادهای نظارتی است که بر چگونگی روند درمان و عملکرد پزشکان کنترل و نظارت دارد.

افزایش میزان تقاضا

بیشتر جراحی های زیبایی بدون دلیل انجام می شود!

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی مازندران در رابطه با نحوه اجرای بخشنامه های دولتی در کلینیکهای خصوصی و در ایام کرونایی به ما می گوید:

در ابتدای شیوع کرونا و بعد از صدور دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر تعطیلی جراحی های زیبایی و الکتیو ، سازمان نظام پزشکی مازندران ، جهت هم اندیشی و ابلاغ ، جلسات متعددی با انجمن جراحان زیبایی استان برگزار کرد و با همکاران خود در این انجمن به توافق رسید.

دکتر محمد ابراهیمی ساروی تصریح کرد: تشکیل تیم های نظارتی که اعضای آن از چند ارگان و نهاد به خدمت گرفته شده بودند ، قدم بعدی بود که به موجب آن نظارت دقیقی بر چگونگی عملکرد مراکز درمانی صورت گرفت. خوشبختانه اکثر کلینیکهای استان دستورالعملها را رعایت کرده و متخلفین اندکی بودند که تذکر شفاهی دریافت کردند. ما تنها دو مورد گزارش تخلف داشتیم که به دلیل سرپیچی از دستورالعملها منجر به برخورد قانونی و پلمپ مرکز شد.

https://s4.uupload.ir/files/img-20211016-wa0046_b4o3.jpg

وی در ادامه تاکید کرد:

تخلفات در حوزه درمان و پزشکی از دو مسیر پیگیری می شود: اول اینکه مستقیم به حوزه انتظامی و دادسراهای نظام پزشکی مراجعه و در نهایت رای صادر می گردد و یا اینکه از طریق دادسراها و دادگاه های مربوطه ، جهت اعلام نظر کارشناسی به سازمان نظام پزشکی ارجاع داده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن ابراز نگرانی از افزایش میزان تقاضا برای جراحی های زیبایی در مازندران ، افزود: متاسفانه گرایش و رغبت جوانان به انجام جراحی های زیبایی به خصوص عمل رینوپلاستی در مازندران روز به روز در حال افزایش است و این مسئله حتی در میان افراد میانسال جامعه هم شیوع پیدا کرده است. در ایام اوج گیری کرونا ما تلاش کردیم که جراحی های الکتیو و زیبایی بیمارستانها و مراکز جراحی محدود را تعطیل کنیم. اما علی رغم این تعطیلی میزان تقاضا کاهش پیدا نکرد. شاید به جرات بتوان گفت که بیشتر جراحی های زیبایی در استان ما بدون دلیل و وجود عیب و نقص در شکل ظاهری افراد انجام می شود که ممکن است عوارض آن تا آخر عمر باقی بماند.

از رسانه ها و صدا و سیما می خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند و در فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به خانواده ها تلاش بیشتری داشته باشند.

رییس نظام پزشکی شهرستان ساری از عضویت بیش از ۱۲ هزار نفر در این سازمان خبر داد و تصریح کرد: کلیه گروههای پزشکی ، اعم از پزشک عمومی ، متخصصین ، فوق تخصص ها ، دندانپزشکان ، داروسازان ، و لیسانسه های دارای پروانه ، فیزیوتراپها ، ماماها و دکترای علوم آزمایشگاهی و پاتولوژیست ها زیرمجموعه نظام پزشکی مازندران هستند. لازم به ذکر است که جراحی های زیبایی توسط سه گروه از متخصصین گوش و حلق و بینی ، متخصصی فک و صورت و فوق تخصص های جراحی پلاستیک صورت می پذیرد.

در استان مازندران ۱۰ نفر فوق تخصص جراحی زیبایی ، ۲۲ متخصص فک و صورت و بیش از ۵۰ متخصص گوش و حلق و بینی فعالیت دارند که اعمال زیبایی انجام می دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی مازندران به عنوان شورای هماهنگی نظام پزشکی استان ، علاوه بر پیگیری مسائل صنفی پزشکان و سایر گروههای عضو ، با شهرستانها و نظام پزشکی کشور ارتباط برقرار می کند.

شاید به جرات بتوان گفت که بخش عمده ای از منابع درآمدی کلینیکها و مراکز جراحی محدود از محل عملهای رینوپلاستی تامین می شود.

مازندران مرکز مهم توریسم درمانی در کشور

مدیر داخلی یکی از کلینیکهای خصوصی مازندران در این رابطه به مازنی خبر می گوید: در ابتدای شیوع بیماری کرونا مردم حسابی ترسیده بودند و حتی برای بیماریهای جدی خود به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند. چه برسد به انجام جراحی های  زیبایی .

اما به مرور زمان و با عبور پیک های سوم و چهارم ، کم کم ترسشان ریخت و تقاضا برای جراحی های زیبایی به خصوص عمل رینو پلاستی به وضعیت سابق برگشت. ما حتی در پیک پنجم کرونا و شیوع ویروس خطرناک دلتا هم ، متقاضیان فراوانی داشتیم که به دلیل دستور العمل دانشگاه علوم پزشکی و تعطیلی بخشهای الکتیو نتوانستیم آنها را بستری کنیم.

سید جواد موسوی نژاد با اشاره به اینکه هیچ مورد ابتلا به کرونا در جراحی های رینوپلاستی نداشتیم ، افزود: خوشبختانه در دو سال اخیر و در کلینیکی که من با آن کار می کنم ، هیچ مورد ابتلا به کرونا در بیمارانی که عمل رینوپلاستی انجام داده اند ، مشاهده نشد. خوشبختانه کادر فنی و درمانی ما بسیار حساس هستند و نسبت به رعایت نکات ایمنی و بهداشتی دقت لازم را دارند تا بیماران به سلامت از این مرکز درمانی ترخیص بشوند.

https://s4.uupload.ir/files/img-20211016-wa0045_ff3k.jpg

پایین بودن هزینه جراحی زیبایی در مازندران

وی مازندران را یکی از مهمترین مراکز توریسم درمانی در کشور معرفی نمود و اذعان داشت: مازندران به دلیل داشتن اقلیمی زیبا و آب و هوای مناسب ، همواره مورد توجه گردشگران از اقصی نقاط کشور بوده است. از طرفی هزینه های درمانی به خصوص جراحی های زیبایی در این استان نسبت به پایتخت و سایر شهرهای بزرگ بسیار پایین است.

به همین دلیل بیماران زیادی از استانهای دیگر و حتی جنوب کشور به ما مراجعه می کنند که متقاضی جراحی زیبایی و عمل رینوپلاستی هستند. ما حتی از کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی هم مراجعه داشته ایم که به دلیل بالابودن ارزش پولشان به مازندران آمده اند و عمل زیبایی خود را انجام داده اند و رفته اند! شاید یکی از دلایل بالا بودن آمار تقاضا در مازندران همین باشد.

موسوی نژاد در ادامه گفت: متاسفانه شیوع بیماری کرونا مبحث توریسم درمانی را در مراکز درمانی مازندران تحت الشعاع قرار داده و مسافران کمتری به این منظور به کلینیکها و مراکز جراحی محدود استان مراجعه می کنند. با صدور دستوالعمل دانشگاه علوم پزشکی و تعطیلی عملهای الکتیو ، بسیاری از کلینیک های خصوصی مازندران دچار مشکل اقتصادی شدند.

در حالیکه هیچ تمهیدی برای جبران خسارت این مراکز درنظر گرفته نشد. دستور تعطیلی عملهای الکتیو به منظور افزایش فضای درمانی در بیمارستانها و با هدف بستری بیماران کرونایی صادر شد و انتظار می رفت که بیمارستانهای دولتی و خصوصی ، متقاضیان این اعمال را به کلینیکها و مراکز جراحی محدود هدایت کنند تا بار اضافه از دوششان برداشته شود که در عمل این اتفاق نیفتاد.

این مدیر درمانی ، ضمن گلایه از بی توجهی دولت نسبت به کاهش منابع درآمدی کلینیکها در ایام کرونایی ، هزینه های جاری یک کلینیک یا مرکز جراحی محدود را بسیار بالا توصیف نمود و افزود: یک کلینیک ۱۰ تختخوابه با سه اتاق عمل مجزا و ۴۰ نفر پرسنل اعم از اداری ، خدماتی و نیروهای اتاق عمل ، ماهیانه باید حداقل  ۲۰۰ میلیون تومان به پرسنل خود حقوق پرداخت کند.

به این مبلغ باید سایر هزینه های جاری از قبیل مالیات ، پول برق ، گاز ، آب و تلفن ، خرید لوازم پزشکی و بهداشتی و …. را هم افزود که رقم بسیار قابل توجهی می شود.

جراحی زیبایی مهمترین منبع درآمدی کلینیکها

در کلینیک ما جراحی های زیادی از قبیل جراحی آپاندیس ، فتق ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید و جراحی های اولیه ارتوپدی و غیره انجام می شود. اما تعداد این جراحی های در طول یک ماه آنقدر نیست که هزینه ها را تامین کند. کلینیکهای خصوصی درصد زیادی از هزینه های خود را از محل جراحی زیبایی بینی تامین می کنند. قبل از شیوع بیماری کرونا تعداد مراجعین ما برای عمل رینوپلاستی بسیار بالا بود و کفاف هزینه های کلینیک را می داد اما امروز این آمار ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و در زمان اوج شیوع کرونا و صدور دستورالعملهای بهداشتی بخشهای زیبایی  تعطیل و این رقم به صفر رسید. حالا شما بگویید کلینیکی که یک ماه یا بیشتر بخش زیبایی اش تعطیل است ، چگونه می تواند از پس هزینه های سنگین خود برآید. بسیاری از پرسنل ما با بسته شدن بخش رینو بیکار شدند و ما آنها را به سازمان تامین اجتماعی معرفی کردیم تا بیمه بیکاری دریافت کنند. اما بعد از گذشت دو ماه ، تامین اجتماعی به آنها نفری یک میلیون تومان پول پرداخت کرد!

در گذشته میان کلینیکهای مازندران رقابت تنگاتنگی وجود داشت و بیماران با وسواس بیشتری مرکز درمانی خود را انتخاب می کردند. هر جا که کادر درمان مجرب تری داشت و کیفیت خدماتش بهتر بود به همانجا مراجعه می کردند.

اما امروز با کاهش تقاضا و افزایش افسار گسیخته قیمتها ، ثابت نگه داشتن نرخ اعمال جراحی و ارتقاء کیفی خدمات درمانی در کلینیکها با مشکلات فراوانی مواجه شده است.

به گفته انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشور ، بیشترین اعمال زیبایی در کشورهایی مانند آمریکا، برزیل و آمریکای جنوبی انجام می‌شود و ایران بعد از ترکیه ، بالاترین آمار جراحی‌‌های پلاستیک و زیبایی را در بین کشورهای منطقه و همسایه  به خود اختصاص داده است.

به گفته همین انجمن ، بیشترین آمار جراحی زیبایی مربوط به عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی است که در سالهای اخیر با کاهش سن متقاضیان نیز همراه بوده است. در کشور ما سن متقاضیان جراحی رینوپلاستی از ۱۸ سال آغاز و بعضا تا ۶۵ سال  هم دیده می شود.

در حال حاضر جراحی بینی به یک رفتار مورد قبول و هنجار اجتماعی تبدیل شده که هیچ مرز مشخص و یا محدودیت سنی ، جنسیتی نمی شناسد. زنان و مردان ، دخترها و پسرها در هر شرایط سنی و اقتصادی که باشند ، متقاضی انجام جراحی زیبایی هستند.

با اینکه درصد کمی از بیماران ، رضایت کافی نسبت به نتیجه ظاهری جراحی زیبایی بینی خود ندارند و گاهی از مشکلات جسمی و تنفسی بعد از عمل هم رنج می برند ، اما حاضر نیستند از تجربه تغییر شکل ظاهری و بالارفتن اعتماد به نفس ناشی از آن صرف نظر کنند!

شاید نقش دستگاههای نظارتی در فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم نسبت به علاقه مندیهای فردی و اجتماعیشان خیلی تعیین کننده نباشد. اما مطمئنا در پیشگیری از تصمیمهای خودسرانه و ارائه راهکاراهای مناسب در به حداقل رساندن تبعات ناشی از جراحی های زیبایی بسیار تعیین کننده خواهد بود.

مهتاب مظفری سوادکوهی

مهر ۱۴۰۰