کد خبر: 22936تاریخ انتشار : 12:04:14 - شنبه 24 سپتامبر 2022

استقبال از تحصیلات دانشگاهی روبه کاهش است

قاسم عمو عابدینی شامگاه پنجشنبه در نخستین نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی استان‌های شمال کشور در دانشگاه شمال آمل گفت: این وضعیت در بین پسران بیشتر از دختران است. وی افزود: براساس ارزیابی و آمارهای گرفته شده از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کشور، حدود ۷۰ درصد دانشجویانی که درسال گذشته […]

استقبال از تحصیلات دانشگاهی روبه کاهش است

قاسم عمو عابدینی شامگاه پنجشنبه در نخستین نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی استان‌های شمال کشور در دانشگاه شمال آمل گفت: این وضعیت در بین پسران بیشتر از دختران است.

وی افزود: براساس ارزیابی و آمارهای گرفته شده از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کشور، حدود ۷۰ درصد دانشجویانی که درسال گذشته مشغول به تحصیل شدند، خانم‌ها بودند و کمتر از ۳۰ درصد پسران بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد متقاضیانی که در کنکور سال گذشته مجاز شده بودند، انتخاب رشته کنند، در این بین استقبال کمی داشتند، افزود: حالا شرایط جذب را بازتر و شرط معدل گذاشتیم هم استقبال کمی داشتند که این رویه برای دانشگاه‌های دولتی، آزاد و حتی غیرانتفاعی‌های کشور اصلاً مطلوب و مناسب نیست.

عموعابدینی، بی انگیزگی به واسطه مشخص نشدن آینده شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را یکی از دلایل استقبال نکردن وکاهش شدن ورود به دانشگاه‌ها بیان کرد و درخواست کرد همه رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی فکر اساسی نسبت به آینده علمی کشور داشته باشند.

وی افزود: رسیدگی به وضعیت دانشگاه غیرانتفاعی که به لحاظ کیفی و تحصیلی دارای مشکل هستند باید تعیین تکلیف شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم به اجرای طرح تحول آموزش توسط این وزارتخانه بر مبنای منویات مقام معظم رهبری ایجاد دانشگاه دانایی محور و حکمت بنیان اشاره کرد و ادامه داد: تبیین طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم و طرح‌های تحولی دانشگاه در سند تحول آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.

عموعابدینی افزود: با تشکیل کمیته‌های تخصصی کارآمد، تدوین برنامه‌های تحولی دانشگاه‌ها بر مبنای حل این چالش‌ها آغاز شده است.

وی، با اشاره به چالش‌های مورد توجه در بخش‌های مختلف آموزشی، فناوری، فرهنگی و حکمرانی اظهارکرد: سند تحول آموزشی در ادامه ریل گذاری‌های گذشته با اصلاح ساختارها و تعریف فرایندهای نوین است و بر همین اساس در یک بازه زمانی کوتاه مدت دو ساله انجام خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تحول در محتوای درسی از مهم‌ترین نیازهای دانشگاه‌ها کشور است ادامه داد: محتوای دروس باید حرفه‌ای و در راستای حل مسائل کشور باشد.

عمو عابدینی تصریح کرد: باید دانشکده‌ها از ساختار گروه محوری به برنامه محوری و استاد محوری تغییر یابند و توجه به بین رشته‌ای ها و مأموریت گرایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت جدی عملیاتی شود.