کد خبر: 24622تاریخ انتشار : 11:28:05 - پنج‌شنبه 4 مه 2023

آمادگی بلژیک برای اهدای یک جفت درنای پرورشی به مازندران

عطاء الله کاویان  با بیان اینکه سال گذشته یک بال درنا پرورشی از بلژیک با استان منتقل شد، افزود: پروتکل‌ها و برنامه‌ها بر اساس طرح تدوین شده و با نظر مرکز بلژیکی در استان اجرا شد و روزانه تصاویر و فیلم‌های درنای پرورشی به این مرکز ارسال می‌شد و آنها نیز از اجرای برنامه‌ها رضایت […]

آمادگی بلژیک برای اهدای یک جفت درنای پرورشی به مازندران

عطاء الله کاویان  با بیان اینکه سال گذشته یک بال درنا پرورشی از بلژیک با استان منتقل شد، افزود: پروتکل‌ها و برنامه‌ها بر اساس طرح تدوین شده و با نظر مرکز بلژیکی در استان اجرا شد و روزانه تصاویر و فیلم‌های درنای پرورشی به این مرکز ارسال می‌شد و آنها نیز از اجرای برنامه‌ها رضایت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مرکز بلژیکی برای اهدای یک جفت درنای دیگر در سال جاری اعلام آمادگی کرده‌است، افزود: باید ببینیم شرایط چگونه می‌رود و آیا می‌توانیم میزبان سه درنای پرورشی بلژیکی باشیم یا خیر.

وی یادآور شد: همچنین در حال بررسی هستیم که آیا با مهاجرت امید به استان شرایط همزیستی درنای پرورشی با وین چگونه پیش می‌رود و با این حال مرکز بلژیکی برای اهدای درناهای جدید اعلام آمادگی کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه هزینه انتقال درناها به کشور و حتی هزینه حمل و نقل با هواپیما برای ما رایگان تمام شده است.

کاویان درباره پیش بینی مهاجرت و سفر درنای امید و رؤیا در سال جاری‌ها برای پرورشی با امید در سال جاری گفته اگر امسال درنای سیبری امید به استان مهاجرت کند، فرصت زیادی برای معرفی درنای پرورشی رؤیا داریم و با هم می‌توانند پروازهای بیشتری در سطح تالاب داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین شرایط زیست و تغذیه طبیعی نیز کمک می‌کند تا پایان فصل با هم مهاجرت داشته باشند هرچند ۹۰ تا ۹۵ درصد برنامه‌های احیای پرندگان مهاجر در جهان تجربه موفقی نداشته است.

وی افزود: از نظر مجموعه بلژیکی همین که پرونده پرورشی را در شرایط طبیعی با درنای طبیعی و سیبری همزیست کردیم و باهم تجربه پرواز و زیست داشتند، توانستیم به برنامه‌ها و اهداف دست یابیم و بقیه موارد از جمله مهاجرت پرواز بستگی به توان و شرایط پرنده دارد.

وی شرایط درنای پرورشی رؤیا را که اکنون در حاشیه تالاب فریدونکنار نگهداری می‌شود، خوب ارزیابی کرد.

 سال گذشته یک بال درنا پرورشی از بلژیک به مازندران منتقل شد و ۳۴ روز با درنای سیبری همزیستی داشت اما سرانجام از مهاجرت و سفر به سرزمین‌های سیبری بازماند.