کد خبر: 26895تاریخ انتشار : 13:07:05 - شنبه 3 فوریه 2024

آموزش و پرورش قائم‌شهر ، رتبه نخست مولدسازی در مازندران

مدیر اداره آموزش و پرورش قائم‌شهر در گفتگوی اختصاصی با مازنی خبر  از انجام اقدامات گسترده‌ در حوزه‌های مختلف آموزشی ، پرورشی و پژوهشی شهرستان خبر داد. جعفر عموزاده ، تجاری سازی املاک بلااستفاده آموزش و پرورش را یکی از مهمترین طرح‌های عمرانی این اداره و یک تکلیف ملی دانست و افزود: آموزش و پرورش […]

آموزش و پرورش قائم‌شهر ، رتبه نخست مولدسازی در مازندران

مدیر اداره آموزش و پرورش قائم‌شهر در گفتگوی اختصاصی با مازنی خبر  از انجام اقدامات گسترده‌ در حوزه‌های مختلف آموزشی ، پرورشی و پژوهشی شهرستان خبر داد.

جعفر عموزاده ، تجاری سازی املاک بلااستفاده آموزش و پرورش را یکی از مهمترین طرح‌های عمرانی این اداره و یک تکلیف ملی دانست و افزود: آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر در حوزه مولدسازی رتبه نخست مازندران را کسب کرده است.

در حال حاضر ۱۷ واحد تجاری در اضلاع بیرونی اداره آموزش و پرورش قائم‌شهر احداث شده که از آنها اجاره‌بها اخذ می‌شود و چند واحد تجاری دیگر نیز در دست اقدام است که در سال آینده به بهره‌‍برداری خواهد رسید. همچنین چند واحد تجاری نیز در هنرستان هنر قائم شهر احداث شده که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

درآمد حاصل از فعایت تجاری این واحدها در نهایت به شهرستان برمی‌گردد و در مدارس قائم‌شهر هزینه می‌شود.

در همین راستا ۴ مدرسه بلااستفاده دولتی که خالی از دانش‌آموز بودند به مدارس غیردولتی و یا موسسه‌های خصوصی اجاره داده شد که با فراهم نمودن زیرساخت‌های آموزشی ، علاوه بر ایجاد اشتغال و به کارگیری معلم‌ها ، تعداد زیادی دانش‌آموز نیز در آنها مشغول تحصیل هستند. این اتفاق در مورد آموزشگاه‌های آزاد علمی هم می‌تواند بیفتد و مدارسی که در ساعات بعد از ظهر تعطیل هستند می‌توانند با هزینه‎های کمتر کلاسهای خود را به این مراکز آموزشی اجاره دهند. اجاره‌نامه‌ها هم معمولا توسط کارشناسان دادگستری تنظیم می‌گردد تا از املاک دولتی محافظت بیشتری شود.

اکثر مدارس ما سند تک برگ دولتی دارند و تمام مدارس اهدایی هم به نام آموزش و پرورش سند خورده اند.

عموزاده از افتتاح و کلنگ زنی چند مدرسه در دهه مبارک فجرامسال خبر داد و تصریح کرد:

مدرسه مشارکتی ۶ کلاسه پسرانه در مقطع متوسطه اول در روستای خطیرکلا و مدرسه دخترانه شانزده کلاسه فرشته‌ها در مقطع ابتدایی در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی مدرسه سفیران یاس نیز آغاز خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: تشکیل شبکه همیار برای مدیران مدارس ،  اجرای طرح سنجش نوآموزان و کارگاه توانمندسازی شهید همت مخصوص آموزگاران مقطع ابتدایی ، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیار برای مدارس روستایی و تجهیز آزمایشگاه پژوهش‌سرای جابرن حیان برای مدارس شهری ، هوشمندسازی ۲۰ مدرسه روستایی به کمک خیرین و بازدید از گروه‌های آموزشی تحت عنوان راهبر آموزشی از شاخص‌ترین اقدامات آموزشی انجام شده در قائم‌شهر است. ما توانستیم به کمک فرمانداری و بخشداری ، حیاط ۵۰ مدرسه را نیز آسفالت کنیم.

اهورا ، رتبه نخست جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه فجر

عموزاده از کسب رتبه دوم کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی ، توسط دانش‌آموزان قائم‌شهری خبر داد و گفت:

دانش‌آموزان ما موفق شدند در رشته برنامه‌نویسی ، رتبه دوم و در رشته ریاضی ، رتبه سوم جشنواره خوارزمی را به دست آورند. همچنین در برنامه ملی نیز مدرسه مهر ماندگار قائم‌شهر رتبه برتر کشوری را کسب نمود. در مقطع متوسطه دوم هم دانش‌آموزان ما موفق شدند در بخش جغرافیا و تفکر و سواد رسانه‌ای ، دو مدال طلا را در المپیادهای کشوری کسب کنند.

یکی از دانش‌آموزان قائم‌شهری به نام امیر محمد خلیلی موفق شد در رشته جغرافیا به المپیاد جهانی راه پیدا کند و دانش‌آموز دیگری به نام پوریا بحرالدین در رشته رباتیک رتبه اول کشور را کسب نمود. یک دانش‌آموز دختر ما نیز به نام ستاره عباسی موفق شد با ساخت فلیمی کوتاه به نام اهورا که با موضوع غزه ساخته شده بود ، در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد و در میان ۱۱۹ کشور، رتبه نخست جشنواره را کسب نماید. این فیلم در سینماهای تهران نیز اکران شد.

علاوه بر اینها ۱۱۷ دانش‌آموز قائم‌شهری در رشته‌های مختلف پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی در کنکور امسال پذیرفته شدند.

شهرستان قائم‌شهر ، ۵۷ رتبه کنکوری زیر هزار داشته است.

او ضمن تاکید بر ارتباط صنعت با مدرسه ، از اجرای طرح هنرستان جوار کارخانه به عنوان یک طرح کاربردی یاد کرد و افزود:

در این طرح دانش‌آموزان به کارخانه‌جات تولیدی اعزام می‌شوند تا از نزدیک با مراحل کار و تولید آشنا شوند. به عنوان نمونه ما تعدادی از دانش‌آموزان و هنرستانی‌های قائم‌شهری را به کارخانه فولاد تبرستان فرستادیم.

مدیر اداره آموزش و پرورش قائم‌شهر گریزی هم بر اقدامات انجام شده در حوزه پرورشی زد و گفت: شهرستان قائم‌شهر در روز تولد امام جواد (ع) ، به عنوان شهر نماز مازندران انتخاب شد و در این روز جشن باشکوهی برگزار شد.

همچنین رتبه اول روز مازندران نیز به آموزش و پرورش قائم‌شهر اختصاص یافت.

اعزام چند کاروان راهیان دور ، برگزاری جشن بزرگ تکلیف و مراسم اعتکاف دانش‌آموزی با حضور ۱۷۰۰ دانش‌آموز، برگزاری مسابقات ورزشی و کسب مقام دوم استانی در رشته بدمینتون از جمله فعالیتهای مهم پرورشی است که در یک سال اخیر انجام شده است. ما دو باشگاه ورزشی به نام‌های شهید مزدستان و معلمان شهید و دوکانون پرورشی مخصوص خواهران و برادران و یک دارالقرآن داریم که فعالیتهای پرورشی دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهند.

قائم‌شهر ۵۰ دانش‌آموز حافظ کل قرآن نیز دارد که از افتخارات شهرستانبه شمار می‌روند. از دیگر برنامه‌های پرورشی ما برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی از قبیل آموزش تاب‌آوری ، کنترل خشم ، خودآگاهی ، مهارت نه گفتن و … است که در مقاطع مختلف تحصیلی انجام می‌شود.

قائم‌شهر رتبه نخست سوادآموزی استان

 جعفر عموزاده در خصوص فعالیتهای پژوهشی آموزش و پرورش قائم‌شهر اظهار کرد: ۳۰۰ اثر اقدام پژوهی در حوزه آموزش و پرورش قائم‌شهر حائز رتبه برتر شدند. ۱۳ اثر به مرحله استانی و ۱۱ اثر هم به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده قائم‌شهری با حضور معاون وزیر انجام شد. او خاطرنشان کرد: در حوزه سواد‌آموزی نیز بیش از ۴ هزار نفر در قائم‌شهر پالایش و تعیین سطح شدند که از این تعداد ۵۰۷ نفر کم سواد و بیسواد بودند که تحت آموزش قرار گرفتند.

در این بخش نیز ما موفق شدیم رتبه برتر استان را کسب کنیم.

لازم به ذکر است که اولین یادواره استانی شهدای سواد‌آموزی نیز در قائم‌شهر برگزار شد.

تنها مرکز استانی یادگیری محلی نیز در روستای جنید قائم‌شهر مستقر هست که در آن مهارتهای مختلف سنتی و محلی آموزش داده می‌شود. مثل خیاطی ، نجاری ، معرق ، قالیبافی ، پرورش گل و …

موازی کاری در صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد علمی

مدیر آموزش و پرورش قائم‌شهر از فعالیت ۱۸۰ آموزشگاه رسمی دارای مجوز و ۲۰ آموزشگاه غیرمجاز در شهرستان خبر داد و تصریح کرد:

متاسفانه موازی کاری مهمترین مشکل ما در صدور مجوزها و نظارت بر کار آموزشگاه‌های آزاد علمی است. نهادهای مختلفی چون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کتابخانه‌های عمومی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، شهرداری ، اتاق اصناف و … این مجوزها را صادر می‌کنند.

در شهری که کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد ، حضور ۱۸۰ مرکز آموزشی چندان قابل توجیه نیست. این رقم به غیر از کلاسهای کنکور خصوصی و مراکز تجاری است که اقدام به تدریس خصوصی کتاب‌های آموزشی می‌کنند. متاسفانه شرایط سختگیرانه‌ای برای صدور مجوزها وجود ندارد و داشتن تنها یک مدرک دانشگاهی برای تاسیس مرکز آموزشی کفایت می‌کند.

به خصوص که مبحث اشتغال هم مطرح باشد. کلیه آموزشگاه‌هایی که مجوزشان از سوی اداره آموزش و پرورش صادر می‌شود ، حداقل هر سه ماه یکبار مورد بازدید قرار می‌گیرند اما دست ما در سایر آموزشگاه‌های آزاد باز نیست. ما از خانواده‌ها می‌خواهیم برای ثبت‌نام فرزندانشان در آموزشگاه‌های آزاد علمی حساسیت بیشتری به خرج داده و شرایط لازم را مورد بررسی قرار دهند تا از کیفیت و سلامت کلاسهای آموزشی مطمئن شوند.

برخورد و پلمپ کردن آموزشگاه‌های آزاد علمی غیرمجاز ، کار آموزش و پرورش نیست بلکه حمایت سایر دستگاههای امنیتی و نظارتی را می‌طلبد.

قائم‌شهر – مهتاب مظفری سوادکوهی