logo logo

وب سایت اطلاع رسانی عملکرد دولت دکتر پزشکیان

گروه خبری تکرار

پایگاه اطلاع رسانی مازنی خبر (مازنی نیوز)

mazanenews.ir

ایران، مازندران

قائمشهر ، میدان شهید قاسم سلیمانی، خیابان شهید بهشتی ، روبروی خیابان عدالت ۳۵

شماره تماس: ۴۲۲۶۲۴۱۴-۰۱۱

تلفن همراه جهت ارسال پیام در تلگرام و واتس آپ: ۰۹۱۱۸۲۴۴۷۰۴

mazaninews@gmail.com

مدیریت نکردن مصرف ، مهمترین عامل ناترازی انرژی

1404/02/06

 

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی چالوس ، ضمن تقدیر از پوشش خوب رسانه‌ها که به صورت کارشناسی خدمات دستگاه‌های اجرایی استان را انعکاس می‌دهند ، گفت: امیدوارم بتوانیم ، پایان سال 1404 را با هم جشن بگیریم و به اهدافی که از پیش تعیین کرده‌ایم ، دست پیدا کنیم.

به گزارش ایران، تورج امانی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی از یک ماموریت خارج نشده وارد ماموریت جدیدی شده است ، افزود: ما از سوخت‌رسانی زمستانی بلافاصله به نوروز رسیدیم.
با توجه به ناترازی‌های انرژی ، قطع برق و افت فشار گاز در اسفند سال گذشته ، صنایع دچار مشکلات عدیده‌ای شد و همزمان سفرهای نوروزی نیز آغاز گردید. دستگاه‌های تامین انرژی اولویتشان مشخص است. دستگاه‌هایی مثل شرکت گاز ، توزیع برق و ...
اما اولویت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در چهار بخش تعریف می‌شود. تامین سوخت بنزین برای مسافران نوروزی ، تامین سوخت زمستانی برای 30 هزار خانوار فاقد گاز خانگی در غرب مازندران ، تامین سوخت بخش کشاورزی و تامین سوخت دوم صنایع. به این موارد باید تامین سوخت خانوارهایی که دچار قطعی برق می‌شوند را هم افزود.

 

مدیریت نکردن مصرف ، مهمترین عامل ناترازی انرژی
او در ادامه تاکید کرد: امسال به فرموده مقام معظم رهبری ، سال سرمایه‌گذاری در تولید نامیده شده. بنابراین زیرساخت‌های تامین انرژی باید فراهم گردد. مهمترین اصل برای تحقق شعار امسال ، حل مسئله ناترازی انرژی است.
اگر بخواهیم آمار بدهیم و بگوییم که چکار کردیم ، کار ساده‌ای است. اما باید ببینیم که چکار باید بکنیم تا ناترازی انرژی به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.  
انتظاری که رسانه‌ها از نهادهای دولتی دارند ، اینست که بیشترین خدمات را بر اساس نوع مدیریت و منابعی که در اختیار دارند ، ارائه دهند. اگر مصرف برق استان هزار مگاوات باشد و تولید 800 مگاوات ، خب مسلم است که 200 مگاوات ناترازی خواهیم داشت که باید بین مشترکین تقسیم شود. در چنین شرایطی شرکت برق باید اولویت بندی کنند و برق مراکز حیاتی را تامین نماید. به این کار می‌گویند مدیریت منابع. نه آنکه انتظار داشته باشیم ، برق قطع نشود.
مدیران میدانی و کارشناس حوزه انرژی باید بدانند که دلایل زیرساختی ناترازی انرژی چیست. آیا در میزان تولید است یا در مدیریت مصرف؟ قطعا مدیریت نکردن مصرف ، مهم‌ترین عامل ناترازی انرژی به شمار می‌رود. بنابراین همه دستگاه‌های تامین‌کننده انرژی باید بخش مهمی از فعالیت‌های خود را در مدیریت مصرف متمرکز کنند.
ما باید توزیع نفت سفید را بر مبنای اقلیم توزیع کنیم.
در تمام بخش میانی و بالادست مناطق غربی مازندران ، بیش از 30 هزار خانوار هستند که دسترسی به گاز خانگی ندارند. در حالیکه در کل خراسان رضوی ، این تعداد 35 هزار خانوار است. توزیع نفت سفید بر مبنای اقلیم ، مصوبه مجلس شورای اسلامی است که توسط دولت اجرا می‌شود. حال باید دید سیاست‌های قیمتی چگونه باید پایه‌گذاری ‌شود؟
امانی تصریح کرد: خیلی از چالش‌ها به خاطر اینست که سیاست‌ها درست اجرا نمی‌شود. پس انجام راستی‌آزمایی بسیار ضروری است.
به عنوان مثال خیلی از مناطق کجور اقلیم دو محسوب نمی‌شوند بلکه اقلیم یک هستند. همینطور شهر بلده که اقلیم یک به شما می‌رود.
همه این نام‌گذاری‌ها بر مبنای تحقیقات هواشناسی انجام می‌شود.
حالا باید دید که آیا این تحقیقات به روز هستند؟
آیا وضعیت زندگی مردم این مناطق از نزدیک رصد می‌شود؟  
ما نفت را می‌دهیم اما سازمان نظارتی می‌گوید:
چرا به مناطقی که گاز دارند ، نفت می‌دهید؟!
اگر نفت ندهیم ، روستانشینان می‌گویند: امسال علمک گاز نصب شده اما گاز نداریم!
اگر نفت بی‌حساب کتاب داده شود ، می‌گویند: شما بستر قاچاق سوخت را فراهم کرده‌اید! در حالیکه قاچاق سوخت تعریف دارد.
قاچاق یعنی کالایی از کشوربه صورت غیرقانونی خارج شود.

 

قاچاق سوخت ، پردرآمدترین شغل!
در داخل یعنی عرضه خارج از شبکه. در کشور ما امروز قاچاق سوخت پردرآمدترین شغل محسوب می‌شود! حالا چطور می‌خواهیم جلوی اینهمه جذابیت را بگیریم. تنها با مدیریت مصرف می‌توان اینکار را انجام داد.
مدیرعامل شرکت نفت چالوس‌ گفت: اگر قرار باشد در جایگاه‌های سوخت کارت بگذاریم و مصرف سوخت مدیریت نشود ، پس چرا باید در آنها کارت بگذاریم؟
قیمت بنزین انقدر برای مردم عادی شده که دیگر کسی از سی‌ان‌‍جی استفاده نمی کند.
تمام جایگاه‌های سی‌ان‌جی ما که شامل 40 باب با 250 نازل است از استانداردهای لازم برخوردارند و می‌توانند از تسهیلات دولتی استفاده کنند. اما متاسفانه ما با کاهش مصرف سی‌ان‌جی مواجه هستیم.
چون یک باک بنزین 50 لیتری ، قیمتش 150 هزار تومان است.
حالا شما بگویید پیتزا قیمتش چند است؟ در کشوری که ظرفیت تولید بنزین در آن 110 میلیون لیتر در روز است ، ما چرا باید 164 میلیون لیتر بنزین در طول یک روز توزیع بکنیم؟ اگر ما از مردم انتظار فرهنگ استفاده درست از خودرو را داریم ، باید ببینیم خودروی استاندارد نیز دست مردم داده‌ایم؟
وقنی از مردم انتظار مدیریت در مصرف گاز داریم ، باید ببینیم ساختمان‌های مسکونی ما استانداردهای نظام مهندسی را دارند؟
آیا تمام دستگاه‌های انرژی‌سوز ما استاندارد هستند؟ اصلا راندمان نیروگاه‌های ما چند است؟ چند نیروگاه در کشور وجود دارد که استاندارد آن بالای 50 درصد باشد؟ بالاترین راندمان نیروگاه‌های کشور متعلق به نیروگاه 460 مگاواتی کاسپین نوشهر است با 55 درصد راندمان.
امانی از ایجاد معاونت بهینه‌سازی ریاست‌جمهوری خبر داد و افزود: تشکیل این معاونت یک اقدام بسیار مهم است که در ناترازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی متمرکز می‌شود. مدیریت ناترازی انرژی فقظ مختص مردم نیست. وقتی دستگاه‌های مصرف‌کننده انرژی ، راندمانشان بسیار پایین است ، اجرای سیاست‌های قیمت‌گذاری انرژی موجب صرفه‌جویی در مردم نمی‌شود. در این شرایط آیا ما باید بنزین را بالا ببریم؟ معلوم است که نه.
ما باید سبد سوخت انرژی را بالا ببریم. راندمان خودروسازی را بالا ببریم.

 

ضرورت حضور همیار انرژی
ما پلیس داریم اما همیار انرژی نداریم. همیار انرژی که شاخص‌های آب و برق و گاز و بنزین را استخراج کند و در مدارس توزیع کند تا دانش‌آموزان خودشان بر مصرف انرژی خانواده‌ها نظارت کند.
آنچه که مسلم است اطرافیان ما بیشتر از رفتار ما تاثیر می‌پذیرند تا از گفتار ما. به همین دلیل هرگونه فرهنگ‌سازی باید از آموزش و پرورش شروع شود.
وی همچنین یادآور شد: وفتی مدیریت انرژی اتفاق بیفتد ، ما می‌توانیم روی تولید ، کار و خدمات حساب باز کنیم. وقتی که افت فشار گاز داریم ، تمام صنایع نگران می‌شوند. ما از 25 اسفند تا 11 فروردین ، 60 میلیون لیتر بنزین در منطقه توزیع کردیم. دلیل آن حجم بالای مسافران است. به این موضوعات سختی تردد نفتکش‌‌ها را هم باید در جاده‌های مازندران اضافه کرد.
امانی تاکید کرد: اولین منطقه توزیع نفت و فرآورده‌های نفتی از نظر وزارت نفت ، منطقه چالوس و بعد استان گیلان است. چون مازندران استانی مسافرخیز است. اگر این دو منطقه پایدار باشد ، خیال وزارت نفت راحت خواهد شد.
با اینهمه اگر انبار نفت گیلان دچار کمبود شود ، ما سوخت آنها را تامین خواهیم کرد. همانطور که در زمستان گذشته ، سوخت لاهیجان را تامین کردیم تا نفتکش‌های گیلان بتوانند به نیروگاه سوخت برسانند.
مدیر عامل شرکت نفت چالوس از بهره‌برداری از زیرساخت اسکله بندر دلفین نوشهر خبر داد واظهار کرد: این اسکله چندین سال بلااستفاده مانده بود و هیج وارداتی از آن انجام نمی‌شد. ما توانستیم بیش از 400 هزار تن بنزین در سال 1403 از این اسکله تخلیه بکنیم و در تامین سوخت شمال کشور پایداری ایجاد نماییم.
تورج امانی در رابطه با شایعه بنزین 30 هزار تومانی گفت: در فروردین امسال ، عکسی در فضای مجازی منتشر شد در رابطه با بنزین 30 هزار تومانی که متعلق به اتوبان امام علی تهران بود.
استاندار مازندران در این موضوع ورود پیدا کرد و شخصا با تلفن مورد نظر تماس گرفت. برای اینکه دلالان این حوزه پیدا شود ما با همراهی فراجا ، جایگاهای جاده چالوس را پایش کردیم. مشخص شد تابلوهایی که وجود دارند همه قدیمی هستند.
آیا وقتی تمام جایگاه‌های مرزن‌آباد و هشت‌بهشت ، به اندازه کافی بنزین یارانه‌ای دارند ، کسی می‌آید بنزین 30 هزار تومانی از 20 لیتری‌هایی بخرد که معلوم نیست با چه چیز پر شده‌اند؟ این نشان می‌دهد امکان سوءاستفاده در هر شرایطی هست.

 

استقبال از سرمایه‌گذاران
مدیر عامل شرکت نفت چالوس با تاکید بر اینکه ما از هر گونه سرمایه‌گذاری در منطقه غرب مازندران استقبال می‌کنیم ، افزود: متاسفانه احداث جایگاه‌های قبلی سوخت بر اساس نیاز منطقه نبود.
هر کس زمینی داشت ، برای خودش جایگاهی ساخت. ما چرا باید بر مبنای زمین متقاضی ، مجوز جایگاه سوخت صادر کنیم.
ما باید بر مبنای توجیه اقتصادی و نیاز مردم و ضرورت عملیاتی شدن پروژه ، مجوز صادر کنیم. جایگاه‌های سوخت باید شناسنامه‌دار و ساماندهی شوند. شرکت نفت از مردم و صنایع تقاضا می‌کند که با فرآیندهای اجرایی سیاست‌های غیرقیمتی شرکت نفت همراه باشند. صنایع باید در زمان مقتضی نسبت به تامین سوخت خود اقدام کنند.
خبر خوب دیگر اینکه جایگاه‌های سوخت ما ملزم به آوردن نازل الکتریکی و شارژر برقی شدند. این مصوبه شورای اقتصاد است برای جایگاه‌های سوخت جدیدالتاسیس که در آینده خودروهای برقی به آنها مراجعه می‌کنند. ما می‌خواهیم در ایجاد و افزایش سبد سوخت در کشور پیشتاز باشیم. امانی از اجرای طرح "کهاب" (کاهش و انتقال بخارات بنزین) در 50 درصد جایگاه‌های سوخت مازندران خبر داد و تصریح کرد: با اجرای این طرح ، بخاراتی که داخل باک بنزین است و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود دوباره به فرآورده‌های نفتی تبدیل شده و از انتشار آن جلوگیری می‌شود. اینکار برای جلوگیری از وقفه در سوخت رسانی لازم است و برگشت سرمایه را هم به دنبال خواهد داشت.   

 

 

 

ثبت دیدگاه

نام کاربری و موبایل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

16 to 19 از 5
5 to 8 از 20