مازندران در بنبست فرسودگی مدارس

استان مازندران دارای ۵۰۸ هزار دانش آموز است که در شهرهای مختلف این استان در حال تحصیل هستند. مازندران دارای چهار هزار و ۳۰۰ مدرسه دولتی است که بر اساس آخرین برآوردها حدود یک هزار مدرسه دولتی فرسوده و تخریبی هستند.
شهرهای مختلف مازندران با تشکیل مجمع خیران مدرسه ساز تلاش کردند در کنار حمایت های دولت نقش پررنگی در بازسازی مدارس تخریبی این استان داشته باشند.
در سال گذشته به کمک مسوولان و خیران ۲۹ طرح در قالب ۱۷۸ کلاس با زیربنای ۲۵ هزار و ۹۳۶ متر مربع و سه طرح ورزشی با مساحت مجموع ۲ هزار و ۷۱۴ متر مربع در استان به بهرهبرداری رسید.
تعهد خیران مازندرانی برای مدرسهسازی در سال گذشته ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال بود که ۵۰ درصد از این مبلغ محقق شد و مابقی تعهدات نیز در حال اجرایی شدن است. نکته قابل توجه در مورد این میزان تعهد خیران نیز این است که ۱۶ خیر حقیقی و یک خیر حقوقی برای رقم مذکور متعهد به ساخت فضاهای آموزشی شدهاند.
مدیران ارشد استان در چند ماه اخیر نشست های مشترکی را با خیران مدرسه ساز شهرهای مختلف استان برگزار کردند و ضمن تاکید بر نقش این خیران در نوسازی مدارس فرسوده بر حمایت ها دولت هم تاکید دارند.
یکی از سیاست های که برای بازسازی مدارس فرسوده در نظر گرفته شد آن است که مدارسی در اولویت بازسازی باشند که درصد تخریب آنها بیشتر از دیگر مدارس باشد.
در کنار خیران دولت هم برای بازسازی مدارس فرسوده مازندران اهتمام جدی دارد تا جایی که فقط برای ساخت یک مدرسه ۱۲ کلاسه زنده یاد نوشیروانی بابل حدود ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و این مدرسه در آستانه افتتاح رسمی قرار دارد.
در بین شهرهای مختلف مازندران خیران مدرسه ساز بابل عملکردی بهتری نسبت به شهرهای دیگر دارند و در چند سال گذشته بابل رتبه نخست سرمایه گذاری خیران در مدرسه سازی را دارد. آمارها نشان میدهد حدود ۳۰ درصد از چهار هزار و ۳۰۰ مدرسه استان با فرسودگی مواجه هستند و تقریبا همه آنها از جمله مدارس تخریبی محسوب میشوند.
از آغاز شروع فعالیت دولت چهاردهم در بخش عمرانی آموزش و پرورش استان ۳۰ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی به بهرهبرداری رسیده است. با این حال طبق گزارش ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران هم اکنون تعداد ۱۶۴ پروژه آموزشی نیمهتمام در استان وجود دارد.
راهبرد جدید
در این پیوند استاندار مازندران اظهار کرد: یکی از سیاست های راهبردی دولت در این خطه از شمال آن است که بنا داریم مدارس ناایمن را با کمک آموزش و پرورش، فرمانداران، بخشداران و خیران در مازندران نوسازی و ایمنسازی کنیم.
مهدی یونسی رستمی گفت: همه حدود یک هزار مدرسه تخریبی مازندران با برنامه ریزی اصولی و بهرهگیری از ظرفیت خیران نیک اندیش برای بازسازی این مراکز آموزشی اقدامات لازم صورت می گیرد.
استاندار مازندران تصریح کرد: بعضی از واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران باید به حمایت از مدرسه سازی در شهرهای مختلف استان بیایند.
وی اظهار کرد: خیران مدرسهساز مازندران باید بیشتر پای کار بیایند و در آموزش دانش آموزان هم سرمایه گذاری کنند چون بسیاری از خانواده ها توان گرفتن معلم خصوصی و مدارس غیر انتفاعی را ندارند.
یونسی رستمی ادامه داد: یکی از ضرورت های مهم آن است عدالت آموزشی در مدارس دولتی باید در مازندران عملیاتی شود و معلمان باید خودشان را به روز کنند.
استاندار مازندران گفت: تجهیزات آموزش و پرورش مازندران باید تقویت شود، آموزش و پرورش استان با چالش هایی از زیر ساخت های آموزشی و تجهیزاتی در بخش فنی و حرفهای مواجه است.
وی با اشاره به این مطلب که علاوه بر مرمت و بازسازی مدارس تخریبی ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی مورد تاکید است، اظهار کرد: خطوط سیاسی در آموزش و پرورش معنا ندارد و ایجاد رضایت نسبی مردم در کیفیت و عدالت آموزشی بسیار مهم و ضروری است.
این مقام مسوول تصریح کرد: زمانبندی انجام کارهای عمرانی در مازندران ضروری است و طبق برنامه ریزی اعلام شده از سوی مسوولان پیگیر طرح های نیمه تمام آموزشی و بهره برداری آن هستم.
افتتاح ۳۲ طرح اموزشی و زیرساختی
در این ارتباط مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس پیش تر در گفت گو با خبرنگاران مازندران گفت : سال گذشته با جذب اعتبارات از منابع مختلف و همراهی خیران ۳۲ طرح زیرساختی آموزشی در قالب ۱۷۸ کلاس و سه فضای ورزشی به بهرهبرداری رسید که مجموع زیربنای این طرحها ۲۸ هزار و ۶۵۰ متر مربع است.
مهدی استادیان گفت: در سال ۱۴۰۳ به کمک مسوولان و خیران ۲۹ پروژه در قالب ۱۷۸ کلاس با زیربنای ۲۵ هزار و ۹۳۶ متر مربع و سه طرح ورزشی با مساحت مجموع ۲ هزار و ۷۱۴ متر مربع در استان به بهرهبرداری رسید.
وی با اشاره به نقش خیران در تکمیل طرحهای آموزشی استان افزود: تعهد خیران مازندرانی برای مدرسهسازی در سال گذشته ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد ریال بود که ۵۰ درصد از این مبلغ محقق شد و مابقی تعهدات نیز در حال اجرایی شدن است. نکته قابل توجه در مورد این میزان تعهد خیران نیز این است که ۱۶ خیر حقیقی و یک خیر حقوقی برای رقم مذکور متعهد به ساخت فضاهای آموزشی شدهاند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران درباره تهیه و توزیع تجهیزات مدارس و هنرستانهای استان نیز خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۳ در حوزه خرید تجهیزات کلاسی و اداری و رشتههای تخصصی هنرستانی در مجموع ۹۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای مازندران تخصیص یافت.
استادیان گفت: تجهیزات تخصصی رشتههای هنرستانی به مبلغ ۴۲۰ میلیارد ریال برای رشتههای گوناگونی مانند طراحی دوخت، تراشکاری، صنایع چوب، آشپزی، گرافیک، معماری و سایر رشتههای تخصصی دیگر خریداری شد و به بیش از ۱۵۰ هنرستان و مدارس کارودانش تحویل شد.
وی با بیان اینکه برای مدارس استان اعم از نوساز و در حال فعالیت نیز پارسال در مجموع ۵۳۰ میلیارد ریال تجهیزات خریداری شد، اظهار کرد: این تجهیزات شامل انواع میز و صندلی دانشآموزی، تختههای سفید، میز و صندلی معلم و انواع تجهیزات الکترونیکی مانند رایانه، اسکنر، چاپگر، دستگاه کپی و سایر دستگاههای مورد نیاز مدارس استان بود که به بیش از ۶۰۰ مدرسه دایر و ۳۰ مدارس نوساز استان تحویل داده شد. در مجموع کل این تجهیزات خریداری شده سال ۱۴۰۳ در ۷۸۰ مدرسه سراسر استان توزیع شد.
این مسوول با اشاره به اجرای طرح شهید عجمیان برای افزایش مشارکت مردمی در مدرسهسازی و مدرسهیاری خاطرنشان کرد: اجرای موفق طرح شهید عجمیان در مازندران تاثیر زیادی در ایجاد نشاط و شادابسازی دانشآموزان و آموزگاران در آغاز سال تحصیلی جاری داشت. در ۱۲ ماه اخیر با ابلاغ اعتبارات طرح، خرید اقلام متناسب با شادابسازی مدارس استان انجام شد و با همکاری دانشآموزان، معلمان و گروههای جهادی آموزش و پرورش مناطق مختلف استان، این طرح با ۵۴۱ باب مدرسه و ۲ هزار و ۸۱۰ کلاس درس با موفقیت در استان اجرا شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران درباره عملکرد قرارگاه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی در مازندران نیز گفت: گامهای اولیه اجرایی در این زمینه در استان برداشته شده است و وارد فاز اجرایی شدهایم. مدرسه ۶ کلاسه متوسطه اول روستای لتینگان نوشهر به عنوان تنها مدرسه سنگی استان شناسایی شد و ساخت مدرسه جایگزین با زیربنای ۸۰۸ متر مربع در ۲ طبقه آغاز شده که براساس زمانبندی تا مهر ۱۴۰۴ مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
مدارس تخریبی شناسایی شد
استادیان اظهار کرد: با تاکید استاندار، مدارس تخریبی اولویتدار استان نیز شناسایی شد تا گامهای ضروری برای ساخت مدارس جایگزین برداشته شود. در قالب این طرح، تکمیل ۳۶ پروژه و ساخت ۲۰ مدرسه جایگزین برای رفع مشکل تراکم مدارس در استان در نظر گرفته شده است. البته به همراهی خیران، گروههای جهادی، موسسات خیریه و مجمع خیرین مدرسه نیاز داریم.
وی تصریح کرد: با مردم کار کردن باعث ایجاد نگرش مثبت و افزایش حس همدلی و نوعدوستی میشود. ما به مشارکت و همراهی همه اقشار جامعه در این مسیر نیاز داریم. البته همه دستگاههای اجرایی نیز باید به سهم خودشان در این حوزه پای کار بیایند. وقتی عنوان «نهضت» برای یک اقدام در نظر گرفته میشود، یعنی هر کسی به اندازه خودش باید سهمی داشته باشد و پای کار بیاید.
این مسوول خاطرنشان کرد: موفقیت و توسعه جامعه منوط به افزایش سرمایه اجتماعی در بین افراد و گروههای اجتماعی است و طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی نمونهای بارز از ایجاد همدلی و مشارکت بین مردم و مسوولان محسوب میشود که باعث ارتقای سرمایه اجتماعی و در نهایت توسعه فضاهای آموزشی در نهاد مقدس آموزش و پرورش خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران افزود: تحقق طرح نهضت توسعه عدالت فضای آموزشی یکی از مهمترین اولویتهای این اداره کل است که با پیگیری مستمر و برگزاری جلسات با استاندار و اعضای مجمع خیرین و آموزش و پرورش ان را دنبال میکنیم.
استادیان درباره اولویتهای در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۴ نیز اظهار کرد: تکمیل پروژههای نیمهتمام استان، پیگیری تامین اعتبار برای ساخت مراکز آموزشی در مجاورت مسکن مهر، توجه به رویکرد «مدرسه سبز» در طراحی فضای آموزشی با توجه به ناترازی انرژی در کشور، ارتقای سطح مشارکت خیرین و جذب خیرین جدید، افزایش سهمبری اعتبارات آموزش و پرورش از اعتبارات استان، توجه به رویکرد صنعتی در مدارس و افزایش سهم اعتبارات تجهیزات به ویژه تجهیزات هنرستانی از اولویتهای اصلی ما در سال جدید هستند./ ایرنا